گزارش پارسی كاو؛

جنگ نابرابر صهیونیست ها از پشت سنگرهای دیجیتال

جنگ نابرابر صهیونیست ها از پشت سنگرهای دیجیتال

پارسی کاو: کمپین های اخبار جعلی حامی رژیم صهیونیستی که بمنظور نادیده گرفتن و بی اعتبار کردن داستانهای فلسطینی در فضای مجازی اجرا می شوند، حاصل برنامه ای با قدمت بالاتر از یک دهه از طرف اشغالگران است.



به گزارش پارسی کاو به نقل از مهر، این تلاش در طول یک سال اخیر و تهاجم وحشیانه ارتش صهیونیست به غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی که به شهادت ۴۲ هزار و ۶۵ نفر از شهروندان فلسطینی منجر گردید، به مؤلفه ای کلیدی در کارزار جنگ اطلاعاتی این رژیم بدل گشته است.
بر اساس گزارش های انتشار یافته از طرف رسانه های معتبری چون پولیتیکو و یورو گیمر، رژیم صهیونیستی و گروههای حامی آن با طرح ادعای تلفات سنگین اشغالگران در جریان عملیات مذکور و انتشار گسترده تصاویری از اجسادی که مدعی بود در جریان این اقدام نظامی کشته شده اند، بوسیله ویدیو های تبلیغاتی پولی در یوتیوب و ایکس، بازی های ویدئویی خانوادگی و نمایش یک نسخه ۴۵ دقیقه ای از تصاویر در واشنگتن و هالیوود، به بزرگنمایی این فاجعه در نظر کاربران غربی پرداختند. خیلی از کارشناسان معتقدند که صهیونیست ها بوسیله این تبلیغات به صورتی در پی بزرگنمایی خسارات و مشروعیت بخشی به تهاجم گسترده به نوار غزه بودند.
با این وجود، استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری در جنگ اطلاعاتی برای رژیم اشغالگر قدس تازگی ندارد. این رژیم از سال ها پیش و همگام با افزایش جهانی تعداد کاربران رسانه های اجتماعی، جنگ داستانها در فضای مجازی را به بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت تبلیغاتی خود تبدیل نموده است. در چنین شرایطی، مردم فلسطین و حامیانشان با دشواری و با وجود سانسور گسترده از شبکه های اجتماعی برای نشر شواهدی از شهدای غیرنظامی و تخریب گسترده در غزه استفاده می نمایند تا افکار عمومی جهانی را مقابل صهیونیست ها بسیج کنند و در مقابل، رژیم صهیونیستی و حامیانش نیز با استفاده از همین ابزار به مقابله با داستانهای فلسطینی و تحریف واقعیت می پردازند.

کنترل جریان اطلاعات برای جلب پشتیبانی از تجاوزگری!

از زمان شروع فعالیت شبکه های اجتماعی به تدریج صهیونیسم جهانی به کنترل جریان اطلاعات در طول درگیری ها توجه بیشتری کرد تا از برتری در میدان نبرد و جلب حمایت عمومی از اقدامات نظامی خود اطمینان حاصل کند. با گسترش شبکه های اجتماعی و ورود عموم مردم به این عرصه، رژیم صهیونیستی کوشش کرد تا داستانهای جهانی درباره ی تهاجم نظامی خود به مواضع محور مقاومت را شکل دهد؛ تلاشی که با وجود سرمایه گذاری کلان جریان صهیونیسم، در یک سال اخیر و با وجود بمباران اطلاعاتی کاربران، چندان موفقیت آمیز نبوده است.
وبگاه خبری هآرتص، متعلق به رژیم صهیونیستی، در گزارشی به تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۷، اعلام نمود که اولین بار، حدودا یک دهه پیش، وزارت امور استراتژیک سرزمین های اشغالی شبکه ای از فعالان و سازمان های حامی این رژیم را تحت نظارت خود گرفت تا فعالیت محتوایی مقابل کمپین «تحریم و عدم سرمایه گذاری» در شرکت های سرزمین های اشغالی را بوسیله کمپین های هماهنگ و فریبکارانه ظاهراً طبیعی و خودجوش، ترویج کنند.

سانسور محتوای عربی در متا و ایکس

طبق گزارش آسوشیتد پرس در ماه می سال ۲۰۲۱، در درگیری نظامی صهیونیست ها با مبارزان حماس در سال ۲۰۲۱، نیروهای نظامی این رژیم کمپینی مخفی در شبکه های اجتماعی به راه انداختند که به بمباران غزه برای بهبود تصویر عمومی این حملات در بین ساکنان سرزمین های اشغالی می پرداخت. در عین حال، رژیم صهیونیستی دامنه دیپلماسی دیجیتالی خودرا به شرکت های بزرگ فناوری در غرب گسترش داد. گزارش دیده بان حقوق بشر در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ نشان داد که شرکت فناوری متا، مالک پلت فرم های بزرگی چون اینستاگرام و فیسبوک، درحال سانسور گسترده صدای شهروندان و مدافعان فلسطین است؛ اقدامی که ظاهراً به درخواست دولت اسرائیل بوده است.
به عقیده کارشناسان، تحولات اخیر شبکه های اجتماعی همچون خرید توئیتر توسط ایلان ماسک در اکتبر ۲۰۲۲ و کاهش نیروهای نظارتی شرکت متا در سال ۲۰۲۳، میدان نبرد دیجیتال را تغییر داد. حتی پیش از این تغییرات نیز الگوریتم های شبکه های اجتماعی بگونه ای طراحی شده بودند که محتوای تحریک کننده احساسات قوی، بویژه خشم را ترویج دهند. ماسک بعد از تصاحب توئیتر و تغییر نام آن به ایکس، محدودیت های محتوایی آنرا کم کرد و بر همین مبنا، پلت فرم های مذکور، بالاتر از پیش به بستری مناسب برای نشر اخبار جعلی و جنگ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مقابل محور مقاومت بدل شدند.

نبردی برای روایت سازی در فضای مجازی

رژیم صهیونیستی و حامیان آن به خوبی توانسته اند در فضای جدید شبکه های اجتماعی فعالیت کنند و از تغییرات بوجود آمده در استانداردهای محتوایی به سود خود بهره برداری کنند. صهیونیست ها در جنگ اطلاعاتی خود چهار استراتژی اصلی را دنبال کرده اند: طرح ادعای کشتار شهرک نشینان در عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر بی اعتبارسازی صداهای حامی فلسطین و توجیه بمباران غزه محدود کردن جریان اطلاعات در مورد وضعیت اسف بار از غزه القای حس پیروزی در شهرک نشینان بوسیله تبلیغ قدرت نظامی و تخریب غزه
بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که سرمایه گذاری های رژیم صهیونیستی طی ده سال قبل در این حوزه حالا نتایج خودرا نشان داده است. چندین شرکت هوش مصنوعی در سرزمین های اشغالی و آمریکا که قبل از شروع درگیری نظامی سال قبل در جنگ اطلاعاتی این رژیم نقش داشتند، بلا فاصله بعد از عملیات طوفان الاقصی فعال شدند. به عنوان مثال، شرکت فناوری «اکودا» (Akooda) در سرزمین های اشغالی در عرض چند روز نرم افزاری به نام «کلمات آهنین» (Words of Iron) را معرفی نمود که یک اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی است. این برنامه به کاربران اجازه می دهد که به گونه ای ظاهراً طبیعی و خودجوش، پست های حامی رژیم صهیونیستی را تقویت کرده و پست های انتقادی نسبت به اقدامات اشغالگران را گزارش کنند.
جو بایدن در گرداب محتواسازی صهیونیست ها
این کوشش های سازمان یافته در شبکه های اجتماعی به حدی قدرتمند هستند که حتی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز کمی بعد از ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳، دست کم دو بار ادعاهای گمراه کننده انتشار یافته از طرف صهیونیست ها در شبکه های اجتماعی را تکرار کرد. بر اساس گزارش وبگاه «The Intercept» در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳، وی طی اظهار نظری در تاریخ ۱۰ اکتبر سال گذشته، ادعا نمود که تصاویری را از سربریدن ۴۰ کودک توسط مبارزان حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی مشاهده کرده است؛ اتهامی که بعد از آن بارها رد شد. همان شب، کاخ سفید توضیح داد که بایدن این تصاویر را ندیده است. رییس جمهور آمریکا سپس در ۲۸ اکتبر، تصریح کرد که آمار تلفات اعلام شده توسط وزارت بهداشت حماس در غزه حقیقت ندارد. این در شرایطی است که این آمار بطورکامل دقیق بودند.
کارشناسان اعتقاد دارند که عملیات طوفان الاقصی، به سرعت به سنگ بنای کمپین رژیم صهیونیستی در شبکه های اجتماعی تبدیل شد. داستانهای جعلی آنلاین اشغالگران، حماس را با گروههای تروریست مقایسه می کردند، خط میان غیرنظامیان و نیروهای مسلح را محو نموده و تجاوز وحشیانه ارتش این رژیم به غزه را به عنوان مبارزه ای انسانی برای آزادسازی فلسطینیان از کنترل حماس جلوه می دادند. در چنین شرایطی، دروغ پراکنی پیرامون خشونت مبارزان آزادیخواه حماس به رژیم صهیونیستی کمک کرد تا روایتی وارونه و خلاف واقع را در شبکه های اجتماعی نقل کنند؛ داستانی که دهه ها اشغال، محاصره غزه و خشونت سیستماتیک مقابل مردم فلسطین را نادیده می گرفت و تکذیب می کرد.
اکنون بالاتر از یک سال از شروع حملات خشونت بار رژیم صهیونیستی به غزه می گذرد و همانطور که اعلام شده، اشغالگران تا حالا بالاتر از ۴۲ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده اند. به اذعان بسیاری از رسانه های غربی همچون رویترز، آسوشیتد پرس و گاردین، حملات هوایی رژیم صهیونیستی سطحی از ویرانی شهری را بوجود آورده که حتی شدیدتر از وضعیت شهرهای حلب در سوریه و ماریوپول در اوکراین بوده و بافت شهری غزه را به گونه ای هولناک نابود و تخریب کرده است. همزمان با دیده شدن گسترده کشتار غیرنظامیان و تخریب خانه ها در شبکه های اجتماعی و حضور معترضان در خیابان های غرب آسیا، اروپا و ایالات متحده، استراتژی جنگ اطلاعاتی این رژیم بر منحرف کردن توجهات از این جنایات جنگی متمرکز شده است.
سرمایه گذاری ۷ میلیون دلاری برای تروریست نامیدن طرفداران فلسطینی ها
پولیتیکو در گزارشی به تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، اعلام نمود که صهیونیست ها برای رسیدن به این هدف، از فضای قطبی شده اروپا و ایالات متحده بهره برده و یک روایت بسیار ساده را با نهایت توان گسترش دادند: انتقاد از جنگ به منزله یهودستیزی است و اعتراض به کشتار جمعی فلسطینیان، پشتیبانی از تروریست ها به حساب می آید. همچنین وبگاه خبری فرانسوی «La Libre» طی گزارشی در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ فاش کرد که جریان حامی صهیونیسم در ماه نخست جنگ، کمپین های تبلیغاتی گسترده ای را به ارزش تقریبی ۷.۱ میلیون دلار راه اندازی نموده تا طرفداران مردم فلسطین را حامی تروریسم معرفی نماید. کوشش های رژیم صهیونیستی با حمایت گروههای حامی این رژیم در ایالات متحده همراه بود. این گروه در ایام نخست جنگ، بالاتر از ۲ میلیون دلار در شبکه های اجتماعی خرج تبلیغات کرد؛ رقمی که بطور تقریبی ۱۰۰ برابر بیش از بودجه گروههای مدافع فلسطین در این عرصه به حساب می آید.
از سوی دیگر، وبگاه گاردین در گزارشی مورخ ۳ ژانویه ۲۰۲۴، اذعان داشت که اعضاء کابینه و پارلمان سرزمین های اشغالی بعد از عملیات طوفان الاقصی لحن خودرا درباره ی شهروندان فلسطینی و ساکنان غزه به گونه ای فزاینده غیرانسانی کرده اند و به صورت مبهمی همه مردم این منطقه را تروریست اعلام می کنند. تعدادی از این اظهارات در شکایت آفریقای جنوبی مقابل رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری ذکر شده است. در شبکه های اجتماعی نیز این روند بازتاب یافته و درخواست ها برای «نابودی»، «محو» یا «تخریب» غزه در نخستین ماه جنگ حدود ۱۸ هزار بار در پست های عبری زبان شبکه ایکس منتشر شد که در مقایسه با متوسط تعداد ۱۶ بار در ماه قبل از شروع عملیات طوفان الاقصی، افزایش شایان توجهی داشته است.
هرچند صهیونیست ها ادعا دارند که استفاده از چنین ادبیاتی درباره ی ساکنان غزه، سیاست رسمی این رژیم نیست، به نظر می آید که این نوع بیان را به عنوان قسمتی از استراتژی خود در شبکه های اجتماعی در نظر گرفته است.
گزارش ها از آن حکایت می کند که در ماه اکتبر ۲۰۲۳، یک واحد جنگ روانی ارتش اسرائیل یک کانال تلگرام مخفی برای مخاطبان ساکن مناطق اشغالی راه اندازی کرد؛ کانالی که به انتشار محتوای مربوط به کشتار مبارزان حماس و تخریب غزه اختصاص داشت. با ادامه تجاوز به نوار غزه، تعداد بیشتری از سربازان این رژیم ویدئوهایی از جنایات خود به اشتراک گذاشتند و در آنها با افتخار از کشتار فلسطینیان، رقصیدن و بی حرمتی به قبرستان های فلسطینی سخن می گفتند. در همین حال، رژیم صهیونیستی همچنان به اجرای کمپین های رسانه ای اجتماعی برای منحرف کردن انتقادات از تعداد هولناک شهدا و حجم جنایات در غزه ادامه می دهد.
در این میان، حتی خبرنگاران و امدادگران مدافع حقوق بشر حاضر در این منطقه نیز در جهت روایت سازی جعلی این رژیم، بارها به همراهی با مبارزان حماس متهم شده اند. آسوشیتد پرس در گزارش به تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ اعلام نمود که گروه حامی صهیونیسم «هانست ریپورتینگ» (Honest Reporting) در ماه های ابتدایی شروع جنگ، عکاسان فلسطینی که برای رسانه های بزرگ بین المللی کار می کردند را متهم به همکاری با نیروهای مقاومت حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی کرد و حتی ادعا نمود که این عکاسان مسلح بوده اند. هرچند این ادعا بعد از روایت سازی مذکور، بارها تکذیب و دروغ بودن آن اثبات شد، حساب رسمی این رژیم در ایکس همچنان پست های ترویج دهنده این ادعای بی اساس را حذف نکرده و به اصلاحیه ها نیز اشاره ای نداشته است.
به عقیده کارشناسان، رژیم صهیونیستی به خوبی درک کرده است که عموم مخاطبان در صورت عدم دسترسی به داده های موثق، مایل به پذیرش محتوای تأییدکننده باورها و پیشفرض های خود هستند. از همین روی، اشغالگران با محدود کردن دسترسی رسانه های بین المللی به غزه، هدف قرار دادن زیرساخت های ارتباطی، ایجاد خاموشی های گسترده برق، تشدید کمبود سوخت لازم برای شارژ تلفن ها و سرورها و قطع طولانی مدت اینترنت، اهتمام در کنترل جریان اطلاعات در غزه دارد. در حالیکه این رژیم قادر به قطع کامل ارتباطات فلسطینی ها نیست، میزان اطلاعات موثق در دسترس را با این تکنیک محدود کرده است. بر اساس گزارش کمیته صیانت از روزنامه نگاران ( CPJ)، در دو ماه اول جنگ، ۷۰ خبرنگار فلسطینی در حملات هوایی صهیونیست ها به شهادت رسیدند؛ رقمی که امروز و یک سال بعد از شروع درگیری، به بالای ۱۶۰ تن رسیده است.
رژیم صهیونیستی، همین طور به شدت از پلت فرم های اجتماعی خواسته تا محتوای حامی فلسطین را به عنوان ترویج کننده تروریسم حذف نمایند. سازمان دیده بان حقوق بشر در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۰۵۰ مورد حذف محتوای حامی فلسطین توسط متا را مستند و گزارش کرده است. علاوه بر این، متا با تکیه بیشتر بر سیستم های هوش مصنوعی، نمایانی پست های حامی فلسطین را به شدت کاهش داده و در بعضی موارد، اصطلاح «فلسطینی» در اینستاگرام به «تروریست» ترجمه شده است.
متا با تکیه بیشتر بر سیستم های هوش مصنوعی، نمایانی پست های حامی فلسطین را به شدت کاهش داده و در بعضی موارد، اصطلاح «فلسطینی» در اینستاگرام به «تروریست» ترجمه شده است!
از سوی دیگر، می توان سوء استفاده از ابهامات در وقایع را محور دیگر تلاش صهیونیست ها برای گمراه ساختن کاربران شبکه های اجتماعی دانست. وبگاه خبری گاردین طی گزارشی در ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ اعلام نمود که نیروهای اشغالگر به فلسطینیانی که درحال دریافت غذا از یک کاروان امدادی در غزه بودند، شلیک کردند.
این حادثه سبب شهادت بالاتر از ۱۰۰ تن و مجروح شدن حدود ۷۰۰ نفر شد. رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار خبر این جنایت، کل آمار شهدا و مجروحان را ناشی از ازدحام دانست. این در شرایطی است که شواهدی جدی بر اساس شهادت خیلی از این افراد در اثر تیراندازی صهیونیست ها وجود داشت. صهیونیست ها سپس فیلمی کوتاه و ویرایش شده از این حادثه منتشر نمودند، اما این فیلم نیز نتوانست ادعای اشغالگران را اثبات کند.
در ادامه حساب های حامی صهیونیسم، غیرنظامیان را به تهدید نیروهای این رژیم متهم و اصولا موضوع وقوع تیراندازی تردید ایجاد کردند. این الگوی دستکاری اطلاعات تا به امروز در چندین حادثه دیگر نیز تکرار شده است.
بخشی از کمپین رژیم صهیونیستی در شبکه های اجتماعی همین طور به مقابله با مخالفان جنگ در سرزمین های اشغالی و افزایش رضایت کاربران راست گرا اختصاص دارد. دولت این رژیم با تصویب اصلاحیه ای در قانون ضد تروریسم سرزمین های اشغالی، انتشار محتوای ضد جنگ در شبکه های اجتماعی را جرم انگاری و کانال های تلویزیونی و وب سایت های فعال ضد جنگ را تهدید به مسدودسازی کرده است. همین طور خبرنگاران مخالف با درگیری نظامی، توسط گروههای افراطی راست گرا به شدت مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
جنگ اطلاعاتی که صدای حامیان فلسطینیان را در فضای مجازی خاموش می کند
جنگ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مقابل محور مقاومت نمونه ای آشکار از استفاده ابزارهای رسانه ای و شبکه های اجتماعی برای تغییر واقعیت ها و شکل دادن به افکار عمومی جهانی است. این رژیم، با استفاده از زمینه های دیجیتال و همکاری با شرکت های بزرگ فناوری غربی، تلاش می کند تا داستانهای خودرا به عنوان واقعیت های بی چون وچرا در ذهن مخاطبان تثبیت کند. صهیونیست ها با انتشار اطلاعات ناصحیح و تحریف واقعیت ها، همچون بزرگ نمایی خسارات و ادعای تهدیدات نظامی گسترده، تلاش می کنند حمایت های بین المللی را از جنایات خود در غزه و سایر مناطق اشغالی جلب نماید. این اقدامات با هدف مشروعیت بخشی به تهاجمات و حملات نظامی صورت می گیرند تا در ذهن مردم جهان تصویری واژگون از مبارزات محور مقاومت ارائه نمایند.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با راه اندازی کمپین های تخریبی و سانسور سیستماتیک، تلاش می کند تا صدای مقاومت فلسطینیان و حامیانشان را در فضای مجازی خاموش کند. این رژیم از تاکتیک هایی چون حذف محتوای حامی فلسطین، تغییر الگوریتم های شبکه های اجتماعی برای نمایش کمتر محتوای منتقد و القای حس تهدید دائمی بهره می گیرد. حتی کاربرانی که از این کمپین ها باخبر نیستند، ممکنست در اثر تکرار و حجم بالای اطلاعات جانبدارانه بطور ناخودآگاه متأثر شوند و آنرا به عنوان حقیقت بپذیرند.
در همین حال، مردم فلسطین و حامیان آنها، با محدودیت های شدید و سانسور گسترده مواجه اند و تلاش می کنند داستانهای واقعی را به جهانیان منتقل کنند، اما رژیم صهیونیستی همیشه با سرمایه گذاری های کلان در عرصه فناوری و شبکه سازی گسترده با هم پیمانان خود، برتری اطلاعاتی خودرا حفظ می نماید.
در نهایت، آن چه در بررسی این جنگ اطلاعاتی اهمیت دارد، تأثیر عمیق و جامع آن بر ادراک عمومی جهانی و شرایط منطقه ای است. این نبرد دیجیتال نشان داده است که رژیم صهیونیستی تنها به ابزارهای نظامی محدود نشده و با استفاده از استراتژی های رسانه ای و تبلیغاتی، تلاشی هماهنگ و بی وقفه برای جلب حمایت بین المللی دارد. از این منظر، مقابله با این نوع جنگ، نیازمند آگاهی بخشی، حمایت گسترده از داستانهای مقاومت و کوشش برای ترویج حقیقت است؛ چونکه دراین میان، تنها با پایداری و تقویت ارتباطات و ارتقا سواد رسانه ای می توان از تأثیرات جنگ اطلاعاتی کاست و به طرف درک صحیح و عادلانه از حقیقت حرکت کرد.


منبع:

1403/07/24
09:22:03
5.0 / 5
203
تگهای خبر: آنلاین , اپلیكیشن , ارتباطات , استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
ParsiKav