گزارش پارسی كاو؛

اینترنت ماهواره ای هیاهو برای هیچ یا رویای اینترنت آرمانی!

اینترنت ماهواره ای هیاهو برای هیچ یا رویای اینترنت آرمانی!

به گزارش پارسی کاو، هیاهوی اینترنت ماهواره ای اینروزها بار دیگر در فضای مجازی رویای رسیدن به اینترنت آرمانی را برای برخی ها تداعی کرده است اما غافل از این که از جنجال آفرینی و شایعه تا تحقق حقیقت فاصله ها است.


به گزارش پارسی کاو به نقل از مهر، طی سالیان اخیر بواسطه پیشرفت فناوری، عرضه سرویسهای اینترنت ماهواره ای به خصوص از راه منظومه های ماهواره ای امکان پذیر شده است. شرکت اسپیس ایکس هم طی چند سال گذشته از راه منظومه ماهواره ای با برند استارلینک به عرضه سرویس اینترنت ماهواره ای پرداخته است.
اینترنت ماهواره ای در ایران؛ دو روی یک سکه
در روزهای اخیر برای چندمین بار انتشار یک فیلم، «اینترنت ماهواره ای» و «استارلینک» را در ایران باردیگر نقل محافل مجازی کرده است، داستان تکراری که همواره دو روی یک سکه است. یک روی آن می خواهد نگرانی از عدم تنظیم گری و حکمرانی فضای مجازی را در کشور به مسؤلان گوشزد کند و روی دیگر به نفع حذف فیلترینگ و عدم محدودیت اینترنت است و نوید آنرا می دهد که اگر فیلترها برداشته نشود، اینترنت ماهواره ای کشور را در می نوردد و باوجود آن دیگر احتیاجی به اینترنت فعلی نیست! ادعایی که البته جای بحث و تحلیل دارد.
اگرچه ورود تجهیزات سخت افزاری اینترنت ماهواره ای به ایران را نمی توان منکر شد چونکه مانند سایر کالاهای ممنوعه از راه قاچاق به کشور راه پیدا کرده است اما اتصال محدود آن و استفاده آن توسط کاربران آنهم در زمان فعلی همچنان محل سوال است.
از سوی دیگر حالا که فضای مجازی مرجع خیلی از اخبار درست و نادرست شده و تشخیص صحت داشتن اطلاعات واقعی از جعلی برای کاربران با مشکل مواجه می باشد، اینترنت ماهواره ای هم از این قاعده مستثنی نیست و بستر فضای مجازی هر از چندی از اطلاعات فیک و درست در رابطه با آن پر می شود، به صورت مثال این تصویر معروف که دست به دست در فضای مجازی می چرخد را شاید همه دیده باشند اما صحت آن بعنوان «فعالیت استارلینک در ایران» هیچ وقت تأیید نشده است.
باآنکه این تصویر حاکی از اینست که در خیلی از نقاط ایران اینترنت ماهواره ای استارلینک فعال گشته است اما وقتی سری به سایت استارلینک در اینجا می زنیم با نقشه ای مواجه می شویم که در آن آخرین وضعیت کشورهای دنیا را در زمینه ورود و فعالیت این تکنولوژی نشان داده است. نقشه وبسایت استارلینک نشان داده است این سرویس در چه نقاطی فعال، در چه محل هایی در آینده فعال می شود و در کدام مناطق خدمت رسانی ندارد. طبق این نقشه استارلینک در آمریکای شمالی، بخش های از اروپا، چند کشور آفریقایی مانند نیجریه و زیمبابوه، همینطور بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی و استرالیا سرویس رسانی می کند. اما این سرویس در سوریه، ایران، افغانستان، روسیه و چین هیچ گونه فعالیتی ندارد. در این نقشه مناطق آبی روشن نشان دهنده فراهم بودن سرویس استارلینک، مناطق آبی تیره کشورهایی است که هنوز وضعیت سرویس اینترنت ماهواره ای در آنجا به مرحله عملیاتی نرسیده است. در بعضی از این کشورها هم سرویس بزودی فعال می شود مانند عمان و چاد. در بعضی دیگر زمان فعالیت آن مشخص نشده است و به عبارت دیگر در این کشورها پوشش سرویس یا تاییدیه قانونی فعالیت آن هنوز مشخص نشده است. مناطق خاکستری نقاطی هستند که استارلینک در آنجا فعالیتی ندارد.

بی اعتنایی استارلینک به دعوت رسمی ایران و مصوبه اتحادیه جهانی مخابرات ضد آن
ایران از سال ۱۳۹۹ دارای قوانین مدونی با عنوان «مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی عرضه خدمات ارتباطات ماهواره ای در ج. ا. ایران» مصوبه شماره ۵ جلسه ۳۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات است و بر این اساس از حضور و فعالیت شرکتهای عرضه دهنده سرویس اینترنت ماهواره ای در قالب مقررات فوق استقبال می کند. در این خصوص برخی شرکتهای عرضه دهنده اینترنت ماهواره ای همچون «یاه کلیک» درخواست عرضه خدمات در کشور را کرده اند که اقدامات لازم در مورد صدور مجوزهای لازم برای آنها در دستور کار است.
این در حالیست که شرکت اسپیس ایکس عرضه دهنده اینترنت ماهواره ای استارلینک بدون اعتنا به قوانین بین المللی و باوجود دعوت جهت حضور رسمی و قانونی در کشورمان از حدود ۲ سال پیش به عرضه غیر مجاز سرویس اینترنت ماهواره ای در کشورمان پرداخته است.
با توجه به این که این اقدام در تناقض آشکار با قوانین بین المللی ارتباطات رادیویی است، ایران اعتراض خویش را به اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) اعلام و هیأت مقررات رادیویی (RRB) آن اتحادیه طی جلسات مختلف بعد از بررسی و رسیدگی به شکایت کشورمان که شامل اندازه گیری های فنی، شواهد و استدلال های فنی و مقرراتی بود، در نهایت عرضه بدون مجوز اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران را مغایر با قوانین بین المللی رادیویی دانسته و از کشورهای مسئول این سرویس موکدا خواسته است تا نسبت به غیر فعال کردن ترمینال های خود در ایران اقدام نمایند.
البته شرکت مذکور تخلفات مشابهی هم در دیگر کشورها داشته است که ظاهراً در جهت حل آن اقدام نموده و در تلاش است تا به صورت قانونی در آن کشورها فعالیت کند.
طبق قوانین بین المللی عرضه این گونه سرویس ها نیازمند دریافت مجوز از کشورها است و در این خصوص ایلان ماسک هم حالا خویش را ظاهراً مقید به این مقررات دانسته است.
عیسی زارع پور: اینترنت ماهواره ای جایگزین اینترنت زمینی نخواهد شد
در همین زمینه عیسی زارع پور، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: «موج رسانه ای اینروزها در مورد «استارلینک» محل تأمل است. چونکه در بلندمدت به لحاظ سرعت، کیفیت و پایداری، اینترنت ماهواره ای جایگزین ارتباطات زمینی بخصوص فیبرنوری نخواهد شد. برهمین اساس کشورهای اروپایی و حتی آمریکا (دارنده استارلینک) درسالهای اخیر دهها میلیارددلار برای توسعه فیبرنوری سرمایه گزاری نموده اند.
ضمن این که بر مبنای مقررات جدید اتحادیه بین المللی مخابرات(کمیسیون تنظیم مقررات جهانیRRB)، عرضه دهندگان اینترنت ماهواره ای برای عرضه خدمات مکلف به دریافت مجوز از رگولاتوری کشورها شده اند. همینطور با پیگیری دولت سیزدهم، سال قبل مقدمات عرضه سرویس اینترنت ماهواره ای با نخستین اپراتور خارجی در کشور فراهم گردید.» هزینه های نصب و استفاده از استارلینک به گزارش پارسی کاو به نقل از مهر، استارلینک هم اکنون دارای ۶۳۷۰ ماهواره فعال استارلینک درمدار پایینی زمین است و پیشبینی می شود بزودی تعداد این ماهواره ها به بیشتر از ۷۰۰۰ عدد برسد. ایلان ماسک پیش از این در حساب کاربری ایکس خود اعلام نموده بود اینترنت ماهواره ای در ۹۹ کشور بیشتر از ۳ میلیون مشتری دارد. حق اشتراک ماهانه استارلینک در سطح پایه ۱۲۰ دلار است و باید ۵۹۹ دلار برای تجهیزات آن پرداخت. برای طرح پرایوریتی این سرویس باید ماهانه ۱۴۰ تا ۱۵۰۰ دلار حق اشتراک و ۲۵۰۰ دلار برای تجهیزات پرداخت. همینطور حق اشتراک ماهانه این سرویس برای موبایل ۱۵۰ و هزینه تجهیزات آن ۵۹۹ دلار است. حق اشتراک ماهانه سرویس موبایل پرایوریتی هم ۲۵۰ تا ۵ هزار دلار است و کاربر باید ۲۵۰۰ دلار برای تجهیزات بپردازد.
از همین رو اینترنت ماهواره ای با عنایت به قیمت تجهیزات و سرویس به هیچ عنوان جایگزین سرویس اینترنت زمینی نیست و معمولا برای دسترسی در مناطق دور افتاده و یا فاقد دسترسی ارتباطی استفاده می شود.
در چند سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها و پوشش حدود ۸ میلیون خانوار با سرعت مناسب و قیمت مقرون بصرفه و به مراتب پایین تر از اینترنت ماهواره ای، اقدامات مناسبی را برای توسعه زیرساخت های لازم برای دسترسی به اینترنت پر سرعت فراهم نموده است و قصد دارد تا آخر سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون خانوار را زیر پوشش قرار دهد.


منبع:

1403/06/20
11:17:16
5.0 / 5
93
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , تجهیزات , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لینک دوستان پارسی كاو
ParsiKav