در گفت وگو با پارسی كاو اعلام شد؛
کاهش سهم زبان فارسی در سایت های پربازدید جهان
به گزارش پارسی کاو، عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات اظهار داشت: در حال حاضر ۱.۴ درصد از سایت های پربازدید جهان متعلق به سایت هایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و این سهم نسبت به دو سال قبل ۰.۲ درصد کاهش داشته است.
مژگان فرهودی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد حوزه خط و زبان فارسی در وب و برنامه های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص اظهار داشت: در سالهای اخیر یکی از چالش ها و موضوعات اساسی عموم محصولات و خدمات قابل عرضه در فضای مجازی کشور، پردازش زبان طبیعی و چالش های حوزه خط و زبان فارسی است. به عبارتی، این خدمات با محدودیت هایی همچون کمبود پیکره ها و منابع داده ای و عدم وجود ابزارهای زیرساختی دارای کیفیت و استانداردهای لازم روبرو هستند. دادگان و ابزارهای پردازش زبان فارسی همچون مواردی هستند که برای بخش بزرگی از محصولاتی که احتیاج به پردازش زبان دارند مورد نیاز است.
وی اضافه کرد: یکی از طریق های فراهم کردن محصولات و خدمات بومی باکیفیت، حل چالش های پردازش زبان فارسی از راه تعریف دقیق این چالش و سپس حل آنها از راه توان علمی و فنی پژوهشگران و خبرگان این حوزه در یک فضای رقابتی عادلانه و انگیزشی است، تا بدین طریق، سازوکار تشویق افراد به تولید خدمات بهتر در عین فراهم کردن زیرساخت ها، سکوها و دادگان محک مورد نیاز آن فراهم گردد.
فرهودی در ادامه در مورد لابراتوار پارسی آزما اظهار داشت: امسال در تلاش هستیم تا با توسعه زیرساخت های این لابراتوار و استفاده آنها در لابراتوار هوش مصنوعی پژوهشگاه، علاوه بر ارزیابی و سطح بندی محصولات و خدمات هوش مصنوعی، به حل چالش های حوزه هوش مصنوعی این محصولات و خدمات در زمینه های مختلف پردازش متن، پردازش تصویر و پردازش گفتار فارسی هم پرداخته شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سهم زبان فارسی در وب اظهار داشت: طبق گزارش جدید سایت w۳tech که وظیفه بررسی سایت های پربازدید دنیا و عرضه آمار در مورد فناوری های مورد استفاده، زبان برنامه نویسی و زبان اصلی محتوای وبسایت ها را دارد، هم اکنون ۱.۴ درصد از سایت های پربازدید جهان (به عبارتی از یک میلیون سایت پربازدید) متعلق به سایت هایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و متأسفانه این نرخ نسبت به یکی دو سال قبل که ۱.۶ درصد بود و به میزان ۰.۲ درصد کاسته شده است.
فرهودی اظهار داشت: این کاهش به معنای افت رتبه زبان فارسی در میان زبان های مختلف دنیا نیست، بلکه موضوع، مسئله کسب و کار و کاهش تعداد سایت های پربازدید ایرانی است ازاین رو باید بر روی کسب و کارها و شرکت هایی که پتانسیل تولید سایت های پربازدید فارسی را دارند تمرکز بیشتری شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب