خوانساری مطرح كرد؛

نقش هوش مصنوعی در تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین

نقش هوش مصنوعی در تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین

پارسی کاو: به گزارش پارسی کاو، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: پنجره واحد مدیریت زمین، با استفاده از هوش مصنوعی و با برقراری ارتباط میان ۲۰ دستگاه متولی نقش قابل توجهی در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می کند.


به گزارش پارسی کاو به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور در نخستین کنفرانس دوسالانه «هوش مصنوعی و علوم داده» که در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد، ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون که باید بگونه ای عمل نماییم تا ایران جز ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد، عنوان کرد: پنجره واحد مدیریت زمین، با استفاده از هوش مصنوعی و گردآوری داده ها، علاوه بر پایش اراضی، با برقراری ارتباط میان ۲۰ دستگاه متولی و صدور مجوزهای مورد تقاضای مردم، نقش قابل توجهی را در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می کند. وی سامانه زمین را نتیجه تلاشهای فنی سازمان فناوری اطلاعات ایران و راهبری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگاههای متولی مدیریت زمین دانست که ذی نفعان آن علاوه بر مردم، سازمان اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و قوه قضاییه هستند و خاطرنشان ساخت: قبل از شروع به کار این سامانه، وجود نقض در حوزه های قانون گذاری، اجرایی و قضایی، چالش هایی را جهت تأمین امنیت غذایی، تضمین سلامت جامعه و حفظ محیط زیست بوجود آورده بود. تا حدی که ۱۵ درصد پرونده های قضایی کشور به نارضایتی های مردم و سرمایه گذاران در حوزه زمین اختصاص داشت. خوانساری سامانه زمین را همچون پروژه هایی دانست که در آن از هوش مصنوعی برای حل مشکل مردم استفاده شده است و در تبیین بیشتر این مهم اظهار داشت: سامانه زمین در عمل مشکلاتی نظیر تداخل وظایف دستگاه ها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، دریافت تصمیم های سلیقه ای و غیر شفاف را با زیرسامانه درگاه متقاضیان مردمی حل کرد و در زیرسامانه پایش اراضی هم با استقرار در ۳۱ استان کشور و پوشش ۵ پهنه صدمه پذیر به بهبود ۸۱ درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات رسیده است. در همین راستا، شناسایی ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی، تخریب پوشش گیاهی، زمین زراعی و باغی همچون مواردی است که هسته پردازشگر هوش مصنوعی توسط دو شرکت دانش بنیان در شناسایی تخلفات مؤثر بوده است. در این کنفرانس علمی، معاون وزیر ارتباطات، استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره ای اراضی کشور را اولین تجربه ای دانست که توسط سامانه زمین محقق شده است و اضافه کرد: هم اکنون از میان ۴۷ دستگاه اجرایی که هر یک به شکلی نقشی در صدور مجوزهای زمین محور به عهده دارند، ۲۰ دستگاه به صورت یکپارچه در این سامانه حضور دارند و به یکدیگر متصل شده اند. این تعامل سبب عرضه ۱۹ عنوان استعلام الکترونیکی بین دستگاهی، صدور ۶ عنوان مجوز، گواهی، موافقت نامه و قرارداد واگذاری و ۳ خدمت-استعلام شده است که نمونه بی نظیری از خدمت رسانی یکجا به مردم است. معاون وزیر ارتباطات، با عرضه آماری وضعیت استفاده مردم بوشهر از پنجره واحد زمین را تشریح کرد: تا کنون ۱۸ هزار و ۳۹۰ درخواست توسط مردم استان بوشهر در سامانه پنجره واحد زمین برای دریافت خدمات و مجوزهای زمین محور به ثبت رسیده است که از این تعداد بالغ بر ۱۳ هزار درخواست تعیین تکلیف شده و حدود ۵ هزار درخواست هم در مراحل مختلف بررسی در دستگاه ها است. خوانساری افزود: از مجموع درخواست های تکمیل شده، ۱۰ هزار و ۲۹۱ درخواست به خدمت «تعیین حدود اراضی روستایی- استان بوشهر» متعلق می باشد که ۷ هزار و ۷۷۰ درخواست تعیین تکلیف شده و ۲ هزار و ۴۹۹ درخواست هم درحال بررسی است. او همینطور اظهار داشت: البته درخواست برای انجام استعلام «ملی مستثنیات» از دیگر خدمات مورد مطالبه مردم بوشهر از سامانه زمین بوده است. به صورتی که تا کنون، ۵ هزار و ۸۹ درخواست برای این استعلام الکترونیکی به ثبت رسیده است که ۴ هزار و ۹۱۶ درخواست، تعیین تکلیف شده اند. خوانساری خاطرنشان کرد: درخواست تغییر کاربری اراضی هم از راه این سامانه مورد بررسی قرار می گیرد. تکمیل استعلامات ملزم به داشتن نقشه های فنی از دستگاههای مختلف است که دستگاه ها باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند. گفتنی است، معاون وزیر ارتباطات در سفری به استان بوشهر از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه فیبر نوری در این استان بازدید و با مدیران ارشد استانی دیدار نمود.


منبع:

1403/02/04
12:30:44
5.0 / 5
347
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیكی , امنیت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
ParsiKav