بزرگترین موتور هواپیمای جهان آماده آزمایش است

بزرگترین موتور هواپیمای جهان آماده آزمایش است

به گزارش پارسی کاو، بزرگترین موتور هواپیمای جهان که به دست شرکت رولزرویس درحال توسعه است، حالا کاملا عملیاتی و آماده آزمایش است.


به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، شرکت رولزرویس می گوید ساخت نخستین نسخه موتور عظیم اولترا فن(UltraFan) خویش را که بزرگترین موتور هواپیمای تاریخ است، به پایان رسانده است؛ موتوری که در نهایت در هواپیماهای مسافربری که در دهه ۲۰۳۰ ساخته می شوند، به آسمان خواهد رفت.
آزمایش این موتور بزودی شروع می شود، در حالیکه انتظار می رود شاهد جهش ۲۵ درصدی در کارایی آن نسبت به موتورهای دیگر باشیم.
هواپیماهای مسافربری تا آینده ای نه چندان دور و قابل پیشبینی به سوزاندن سوخت های هیدروکربنی ادامه خواهند داد، چون که هنوز هیچ جایگزین تمیزی وجود ندارد که بتواند برد و پایداری طولانی مدت فعلی را عرضه نماید. ازاین رو رولزرویس به توسعه موتور نسل جدید اولترا فن روی آورده است.
این توربوفن غول پیکر با تیغه آبی، نخستین موتوری است که به یک خانواده کامل از موتورهای هواپیماهای باریک و پهن پیکر نیرو خواهد رساند و نیروی رانش آن می تواند از ۲۵ هزار پوند بر فوت تا حدود ۱۱۰ هزار پوند متغیر باشد.
این موتور با قطر ۱۴۰ اینچ (۳.۵۶ متر) تقریبا ۵ درصد بزرگتر از موتور شرکت جنرال الکتریک معروف به GE9X است که هم اکنون بزرگترین موتور در کلاس هواپیماهای مسافربری است.
اولترا فن از فرایند جدید تولید با کامپوزیت سه بعدی شرکت رولزرویس همراه با کنترل رباتیک بهره برده است، روشی که حالا قادر به تولید اشکال پیچیده مورد نیاز برای آیرودینامیک پره های موتور است.


عنصر تیتانیوم هنوز انتخاب مهندسان برای لبه های جلویی تیغه ها است، اما بقیه قسمت ها از کامپوزیت کربن ساخته شده است. این سبب می شود که موتور بسیار سبک تر از موتورهای تمام تیتانیومی شود. همین وزن سبک دلیل اصلی آن است که رولزرویس توانسته موتوری به این بزرگی بسازد.
اولترا فن همینطور یک گیربکس بین فن و کمپرسورهای پشتی دارد، ازاین رو فن می تواند با سرعت پایین تر و به صورت بهینه کار کند، در حالیکه کمپرسورها با سرعت بهینه و بالاتر کار می کنند. این گیربکس در آزمایش های قبلی حدود ۶۵ مگاوات (۸۷ هزار اسب بخار) قدرت داشت که رکورد جدیدی در زمینه هوافضا بود.
در حالیکه قطر این موتور بسیار زیاد است، توربین های داخل آن نسبتاً فشرده نگه داشته می شوند و مهندسان رولزرویس اطمینان حاصل کرده اند که حجم زیادی از هوا در اطراف هسته کمپرسور و مستقیماً از پشت موتور عبور می کند، نه این که فقط از میان هسته موتور برای به حرکت درآوردن کمپرسورها عبور کند. این امر، به کاهش ۳۵ درصدی سر و صدای موتور کمک می نماید و همینطور افزایش قابل توجهی در بازدهی سوخت به موتور می دهد.
رولزرویس می گوید اولترا فن حدود یک چهارم سوخت کمتری نسبت به موتورهای نسل اول خود مصرف می کند و سبب می شود این موتورها ارزان تر، دارای برد طولانی تر و برای محیط زیست بهتر باشند. آنها همینطور به صورت محسوسی انتشار NOx کمتری دارند و آنرا تا حدود ۴۰ درصد کم می کنند و کم و بیش انتشار ذرات را به صورت کلی حذف می کنند.
این موتور برای شروع با سوخت ۱۰۰ درصد پایدار هوانوردی طراحی شده است، اما رولزرویس همینطور به دنبال الکتریکی سازی و هیبریدی کردن آن و همینطور احتراق هیدروژن برای حرکت به سمت کربن زدایی کامل است.
حالا که نخستین نسخه از این تکنولوژی به صورت کامل مونتاژ شده، به تاسیسات کاملاً جدید این شرکت که با ۱۰۸ میلیون دلار آمریکا در دربی انگلستان به صورت خاص بر مبنای نیازهای برنامه آزمایشی اولترا فن ساخته شده و بزرگترین و هوشمندترین مرکز آزمایشی موتور هواپیما در جهان است، منتقل شده است تا در آنجا آزمایش شود و توسعه آن ادامه یابد.




منبع:

1401/10/03
10:10:49
5.0 / 5
584
تگهای خبر: تكنولوژی , شركت , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
ParsiKav