افزایش طول عمر جاده ها، کاهش چاله ها و تجربه رانندگی روان تر با فناوری نانو

افزایش طول عمر جاده ها، کاهش چاله ها و تجربه رانندگی روان تر با فناوری نانو

پارسی کاو: بریتانیا با بهره گیری از فناوری گرافن، جاده ای مقاوم تر و پایدارتر از همیشه ساخته است. در یک موفقیت بی سابقه، نخستین جاده عمومی با روکش تقویت شده با گرافن در تی ساید، شمال شرق انگلستان با موفقیت آزمایش شد. این فناوری نوین، علاوه بر افزایش دوام جاده ها، سبب کاهش چاله ها و ترک ها شده و سطحی روان تر برای عبور وسایل نقلیه به وجود می آورد.


به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا، این پروژه حاصل همکاری شرکت یونیورسال متر جی بی آر (Universal Matter GBR Ltd)، شرکت پیشرو در ساخت جاده ها تارمک (Tarmac) و شورای منطقه ای ردکار و کلیولند است.
گرافن ماده ای فوق العاده قوی، رسانا و همه کاره است که از یک لایه اتم های کربن به صورت شبکه ای شش ضلعی تشکیل شده است. این نانوماده کربنی در صنایع مختلف همچون الکترونیک و مواد پیشرفته کاربرد دارد.
شرکت یونیورسال متر با توسعه افزودنی نوآورانه Genable™ Pavement، گرافن را بطور یکپارچه در ترکیب آسفالت جای داده است. این افزودنی موجب افزایش دوام و مقاومت سطح جاده در مقابل فرسایش و ترک خوردگی شده و به کاهش نیاز به تعمیرات مکرر کمک می نماید. در نتیجه، هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیر جاده ها کاهش پیدا می کند و اثرات زیست محیطی ناشی از بازسازی های مکرر کمتر می شود.
علاوه بر این، این فناوری سبب ایجاد سطحی صاف تر و یکنواخت تر برای رانندگان می شود که تجربه رانندگی را بهبود می بخشد.
برای تولید سطح جاده تقویت شده با گرافن، مقدار قابل توجهی از این ماده فرآوری شد. در این فرآیند:
بالاتر از ۱۵۰ تن آسفالت استاندارد با افزودنی Genable™ Pavement در کارخانه آسفالت تارمک در دورهام ترکیب شد.
آسفالت اصلاح شده به پارک فلتس لین (Flatts Lane Country Park) در حومه میدلزبرو منتقل شد.
این ماده برای ساخت یک جاده ورودی جدید استفاده شد، که اولین کاربرد عمومی این فناوری در سطح جهان شمرده می شود.

چاله های جاده ای؛ معضل پرهزینه بریتانیا

پیش از این، آسفالت گرافنی در وضعیت کنترل شده، همچون پارکینگ ها و پیست های آزمایشی در آمریکا و کانادا، مورد بررسی قرار گرفته بود. آزمایش ها نشان دادند که این ماده قابلیت استفاده در مقیاس وسیع را دارد و می تواند کیفیت زیرساخت های جاده ای را بهبود بخشد.
برایان کنت، مدیر فنی شرکت تارمک، در گفت و گو با رسانه های محلی اظهار کرد: «ما همیشه بدنبال راهکارهای نوین برای بهبود دوام و پایداری جاده ها هستیم. این پروژه فرصتی عالی برای ارزیابی عملکرد و توسعه استفاده های بیشتر از این فنآوری است.»
معضل چاله های جاده ای در بریتانیا هزینه های هنگفتی را به رانندگان تحمیل می کند. گزارش ها نشان میدهد که در سال ۲۰۲۴، بالاتر از ۵۷۹ میلیون پوند برای تعمیر وسایل نقلیه لطمه دیده ناشی از چاله ها هزینه شده است. همچنین، زیان اقتصادی ناشی از چاله های جاده ای در بریتانیا سالانه به ۱۴۳.۵ میلیون پوند می رسد.
به نقل از ستاد نانو، محققان سرتاسر جهان در تلاش اند تا با بهره گیری از تکنولوژی های جدید، از ایجاد چاله های جاده ای جلوگیری نمایند. اخیراً تیمی از پژوهشگران در دانشگاه سوانزی و کینگز کالج لندن در همکاری با محققان شیلیایی، نوعی آسفالت خودترمیم شونده با بهره گیری از هاگ های گیاهی توسعه داده اند که بطور خودکار ترک های جاده ای را ترمیم می کند.
ساخت نخستین جاده گرافنی در بریتانیا، نقطه عطفی در مهندسی راه سازی شمرده می شود. استفاده از نانومواد مانند گرافن، نه فقط موجب افزایش مقاومت و طول عمر جاده ها می شود، بلکه می تواند هزینه های نگهداری و اثرات زیست محیطی را نیز کم کند. این فناوری نوین، سرآغازی برای تحول در زیرساخت های حمل و نقل جهانی خواهد بود.




منبع:

1403/12/23
11:48:42
5.0 / 5
13
تگهای خبر: استاندارد , تكنولوژی , شبكه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
ParsiKav