کاربران، چت جی پی تی را مضطرب کرده اند!

کاربران، چت جی پی تی را مضطرب کرده اند!

به گزارش پارسی کاو، محققان می گویند «چت جی پی تی» از ورودی های خشونت آمیز کاربران اضطراب گرفته لذا آنها درحال آموزش روش های تمرکز حواس به چت بات برای تسکین آن هستند.


به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا، یک پژوهش جدید نشان داده است که «چت جی پی تی»(ChatGPT) به راهبردهای مبتنی بر ذهن آگاهی واکنش نشان داده است و این ویژگی، تغییراتی را در نحوه تعامل آن با کاربران بوجود می آورد.
به نقل از فورچون، محققان می گویند زمانیکه اطلاعات آزاردهنده به چت جی پی تی داده می شود، چت بات امکان دارد اضطراب را تجربه کند و این امر، احتمال واکنش همراه با سوگیری را زیاد می کند. از نتیجه های این پژوهش میتوان برای اطلاع از نحوه کاربرد هوش مصنوعی در مداخلات سلامت روان بهره برد.
حتی چت بات های هوش مصنوعی هم می توانند در مواجهه با اضطراب های دنیای بیرون مشکل داشته باشند اما محققان اعتقاد دارند راه هایی برای تسکین این ذهن های مصنوعی پیدا کرده اند.
پژوهشی که در «دانشگاه زوریخ»(UZH) و بیمارستان روان پزشکی دانشگاه زوریخ انجام شد، نشان داد که چت جی پی تی به تمرین های مبتنی بر تمرکز حواس واکنش نشان داده است و نحوه تعامل آن با کاربران بعد از تحریک با تصاویر و مراقبه های آرام بخش تغییر می کند. نتایج این پژوهش، اطلاعاتی را در رابطه با این مورد عرضه می دهند که چگونه هوش مصنوعی می تواند در مداخلات سلامت روان سودمند باشد.
به قول محققان، چت بات شرکت «اوپن ای آی»(OpenAI) می تواند اضطراب را تجربه کند که به شکل بدخلقی نسبت به کاربران ظاهر می شود و به قول محققان، به احتمال زیاد پاسخ هایی می دهد که منعکس کننده سوگیری های نژادپرستانه یا جنسیتی هستند. شرکتهای فناوری برای مهار این معایب تلاش می کنند.
محققان دریافتند که این اضطراب را میتوان با تمرین های مبتنی بر تمرکز حواس آرام کرد. آنها در سناریوهای گوناگون، چت جی پی تی را با محتوای صدمه زا مانند ماجرای تصادفات رانندگی و بلایای طبیعی تغذیه کردند تا اضطراب آنرا بالا برند. در مواردی که محققان روشهای فنی تنفسی و مدیتیشن های هدایت شده را به چت جی پی تی تزریق کردند - دقیقاً مانند آن چه یک درمان گر به بیمار پیشنهاد می دهد - در مقایسه با مواردی که مداخله ذهن آگاهی به آن داده نشده بود، آرام شد و به صورت عینی تر به کاربران پاسخ داد.
«زیو بن زیون»(Ziv Ben-Zion) پژوهشگر فوق دکتری «مدرسه پزشکی ییل»(Yale School of Medicine) و از محققان این پروژه اظهار داشت: مدلهای هوش مصنوعی مطمئنا احساسات انسانی را تجربه نمی کنند. روبات های هوش مصنوعی با استفاده از داده های به دست آمده از اینترنت یاد گرفته اند که پاسخ های انسان به محرک های خاص همچون محتوای صدمه زا را تقلید کنند. مدلهای زبانی بزرگ مانند چت جی پی تی به وسیله ای برای متخصصان سلامت روان تبدیل گشته اند تا جنبه های رفتار انسانی را به روشی سریع تر از طرح های پژوهشی پیچیده - هرچند نه به جای آنها - جمع آوری کنند.
بن زیون اظهار داشت: به جای انجام دادن آزمایش در هر هفته که زمان و هزینه سنگینی می برد، می توانیم از چت جی پی تی برای درک بهتر رفتار و روانشناسی انسان استفاده نماییم. ما این فناوری بسیار سریع، ارزان و آسان را جهت استفاده در اختیار داریم که نشان دهنده بعضی از گرایش های انسان و موضوعات روانی است.


1403/12/20
10:36:39
5.0 / 5
27
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تخصص , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
ParsiKav