تازه ترین بررسی ها نشان داد؛
۶ نقص ارتباطی كه با شبكه ملی اطلاعات برطرف می شود
پارسی كاو: اصلاح و توسعه زیرساخت ارتباطی فضای مجازی كشور همچون مهمترین اهداف تحقق شبكه ملی اطلاعات است كه می تواند بیشتر از 6 نقص كلان موجود در شبكه ارتباطی كشور را رفع كند.
به گزارش پارسی كاو به نقل از مهر، شبكه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی كشور، یكی از عناصر اصلی در ایجاد صنعت ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات و اكوسیستم بازیگران داخلی در لایه های مختلف خدمات و محتوای فضای مجازی كشور است.
بررسی های مركز ملی فضای مجازی نشان میدهد كه هم اكنون زیرساخت ارتباطی كشور دارای نقاط ضعف جدی است كه تحقق این صنعت و اكوسیستم پویا و ارزش آفرین مبتنی بر آنرا با مشكل مواجه كرده است. در این راستا تعریف و الزامات ۶ گانه شبكه ملی اطلاعات كه در جلسه پانزدهم شورای عالی فضای مجازی مصوب شد، در جهت رفع این چالش ها و تحقق زیرساخت مطلوب كشور بوده است.
این چالش ها و نقاط ضعف در چند دسته زیرساخت ارتباطی، امنیت، تامین و استفاده از پهنای باند بین الملل، خدمات زیرساخت ارتباطی و پالایش اینترنت بیان شده است كه شواهدی بر نقض تحقق شبكه ملی اطلاعات در زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی فعلی كشور است.
خروج ترافیك با مبدا و مقصد داخلی از كشور
هرگاه بخشی یا همه اطلاعات و ترافیك اصلی یا ترافیك كنترلی یك ارتباط كه درون مرزهای جغرافیای كشور واقع شده به صورت خواسته یا ناخواسته از زیرساخت ارتباطی كشوری دیگر عبور كند، این ارتباط مشمول نقطه ضعف «خروج ترافیك» قلمداد می شود.
این خروج ترافیك اغلب به دلیل استفاده كاربران داخلی از مكانیزم های شبیه VPN (كه ترافیك كاملا داخلی را به خارج از كشور منتقل می كنند) و وابستگی به خدمات زیرساخت ارتباطی غیرداخلی اتفاق می افتد كه شامل مواردی چون خدمات نام دامنه، خدمات زمان شبكه، خدمات رایانش ابری، استفاده از خدمات ارتباطی بر بستر اینترنت، نبود امكانات میزبانی با خدمات قابل رقابت و تعرفه مناسب و رقابتی و نبود سازوكارهای تبادل ترافیك بین تامین كنندگان خدمات و محتوا می شود.
وجود این مشكل آثار زیان بار مختلفی دارد. برای مثال افزایش زمان تأخیر و هزینه ارتباط و نیز عدم امكان كنترل جریان ترافیك بر زیرساخت های غیرداخلی و در نتیجه عدم امكان تضمین كیفیت ارتباط و خدمات وابسته به آن همچون این آثار است.
در همین حال به علت خروج ترافیك شاهد تأثیرپذیری زیرساخت كشور از زیرساخت كشورهای دیگر و افزایش مخاطرات امنیتی هستیم و از دست رفتن فرصت های اقتصادی ناشی از گردش اطلاعات داخلی و اعطای آن به كشورهای ثالث كه در تولید یا مصرف آن ترافیك هیچ نقشی نداشته اند، از دیگر آثار زیان باری است كه به علت عدم تحقق شبكه ملی اطلاعات با آن مواجه هستیم.
مهندسی ترافیك نامناسب اینترنت
مهندسی بهینه ترافیك می تواند كارآیی منابع شبكه مانند تجهیزات فیزیكی، كانال ها و منابع طیفی اشتراكی، اسامی دامنه و آدرس های IP را ارتقاء دهد. بعلاوه، مهندسی مناسب ترافیك، شاخص هایی مانند تأخیر، از دست رفتن بسته های اطلاعات و سرعت دسترسی را بهبود بخشیده و هزینه های ایجاد و بهره برداری از شبكه را می كاهد.
اما مهندسی نامناسب ترافیك كه به دلایلی مانند نبود راهبرد و راهكارهای مطلوب و حساب شده گذر از آدرس های قدیمی اینترنت، انتقال نادرست ترافیك و نبود ظرفیت كافی در شبكه مصداق دارد، آثاری مانند ظرفیت سازی غیرضروری در بخش های مختلف شبكه، افزایش غیرواقعی منابع پردازشی و در نتیجه مصرف بیهوده انرژی، استهلاك تجهیزات و هدررفت پهنای باند را به همراه دارد.
در همین حال ایجاد مشكلات امنیتی و كاهش توانایی ردگیری در شبكه، افزایش تأخیر و زمان پاسخگویی و بالا رفتن هزینه ترافیك و عدم توانایی در ارائه خدمات برون مرزی رقابت پذیر از دیگر علایم مهندسی نامناسب ترافیك اینترنت است. این درحالی است كه بهینه سازی گردش و مهندسی ترافیك در زیرساخت ارتباطی كشور و برنامه ریزی مناسب برای ارتقای سیستم آدرس دهی و مسیریابی، یكی از راهبردهای مهم تحقق شبكه ملی اطلاعات به حساب می آید.
عدم امكان ارائه خدمات متنوع یكپارچه به كاربران
بررسی ها نشان میدهد كه خدمات متنوعی را برمبنای مفهوم شبكه های نسل آینده می توان به صورت تجمیع به كاربران ارائه كرد كه این توانایی امروز در دنیا در چارچوب شبكه های باند پهن دنبال می شود. لازمه این امر، تأمین ارتباط مناسب بین تولیدكنندگان محتوا و خدمات و اپراتورهای دسترسی است. اما این امر به رغم پیشرفت های موجود، هنوز جایگاه خودرا در كشور پیدا نكرده است.
امكان ارائه خدمات متنوع یكپارچه شده، یكی از اركان اصلی توسعه اكوسیستم بومی و صنعت داخلی فناوری اطلاعات به حساب می آید اما هم اكنون به علت نبود زیرساخت تجمیع و توزیع ترافیك و شبكه های تحویل محتوا و نبود مسیرهای ارتباطی باكیفیت برای گردش داخلی اطلاعات مبتنی بر شبكه ملی اطلاعات، خدمات و محتوای داخلی قابلیت عرضه مناسب را به كاربران ندارند.
بنابراین تأمین كنندگان این خدمات و محتوا، به زیرساخت های خارج از كشور متكی شده اند. همین طور عرضه خدمات هم اكنون مبتنی بر سطوح متنوع و قابل توافق كیفیت نبوده و امكان ناحیه بندی امنیتی خدمات به شكل مناسب محقق نشده است.
تامین نامناسب امنیت، اعتماد و حریم خصوصی كاربران
شواهد از آن حكایت می كند كه در زیرساخت ارتباطی كنونی، امنیت، اعتماد و حریم خصوصی كاربران به صورت یكپارچه تامین نمی گردد. هم اكنون مصادیق مختلفی از این نقص دیده می شود كه مواردی از آن، در زیر آورده شده است:
- نبود سامانه های مدیریت یكپارچه و هماهنگ تهدیدات و حوادث سایبری كه وقوع حملات سایبری مقابل زیرساخت های حیاتی كشور مانند حمله استاكس نت، حمله سایبری به زیرساخت های اطلاعاتی وزارت نفت از آثار مشهود آن است؛
- نابسامانی در شناسایی و تصدیق هویت كاربران در فضای مجازی كشور كه مشكلاتی را برای پیگیری جرائم كامپیوتری یا تعیین دقیق مجوزهای دسترسی به خدمات و محتوا ایجاد می كند؛
- نبود متولی واحد در ارائه خدمات گواهی و امضای دیجیتالی در كشور؛
در این راستا تامین امنیت یكی از لزوم های اساسی شبكه ملی اطلاعات است كه باید در كل اكوسیستم و خصوصاً در زیرساخت های حیاتی مورد توجه قرار گیرد.
نامناسب بودن نظام پالایش محتوا
طبق گزارش مركز ملی فضای مجازی به علت ناكارآمدی نظام پالایش موجود و همین طور بنا نشدن معماری شبكه با دیدگاه گردش داخلی اطلاعات، پالایش به صورت متمركز در دروازه های بین المللی صورت می گیرد.
این مشكل آثاری مانند افزایش زمان تاخیر و هزینه پاسخگویی، افزایش افت بسته های اطلاعاتی، كاهش سرعت و كیفیت، افزایش ناكارآمد حجم ترافیك ورودی- خروجی دروازه های بین المللی یا درگاههای خاص و ظرفیت سازی غیر ضروری متعاقب آن و همین طور عدم امكان پالایش عمیق و موثر را به دنبال داشته است.
جایگاه نامناسب كشور در شبكه جهانی اینترنت
از دیگر اهداف مهم شبكه ملی اطلاعات، اصلاح نظام تامین و استفاده از پهنای باند بین الملل و ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در شبكه جهانی اینترنت است. با تحقق این هدف، كشور از یك مصرف كننده پهنای باند بین الملل به یك بازیگر موثر در فضای مجازی تبدیل می شود.
این درحالی است كه هم اكنون كشور در لبه های انتهایی اینترنت (مصرف كنندگی صرف پهنای باند) قرار دارد كه در نتیجه دسترسی به خدمت و محتوای داخلی از خارج به شدت محدود شده و صادرات و عرضه خدمات و محتوای داخلی در بازارهای بین المللی را كاهش و تعامل فعال و سازنده با فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داده است.
از طرفی وابستگی به زیرساخت های ارتباطی خارج از كشور و همین طور وابستگی در تامین خدمات، موجب افزایش هزینه ها می شود.
چرا كه هزینه دسترسی به پهنای باند وابسته است. تامین از فروشندگان اصلی و نه واسط های سطح پائین و دسته چندم بوسیله استقرار نقطه حضور آنها درون مرزها، قراردادهای شفاف و اجرای صحیح آنها برای حذف تبادلات ترافیك غیرقانونی و هدر رفت پهنای باند و اصلاح روش های توزیع پهنای باند، نقش مهمی در این نظام دارند.
ضمن آنكه تعرفه گذاری متمایز و حساب شده پهنای باند داخلی، ورودی و خروجی از دروازه های بین الملل، بعنوان بخش دیگری از این نظام، می تواند تاثیر شگرفی در توسعه خدمات و محتوای بومی و همین طور رقابت پذیری آنها در عرصه جهانی داشته باشد. این مساله می تواند با ایجاد كمترین تنش های داخلی و خارجی، به یك سازوكار تنظیم خدمات و محتوای نامناسب و لطمه رسان به فرهنگ، اقتصاد و امنیت كشور تبدیل گردد.
در حال حاضر به علت تامین پهنای باند اینترنت از تعداد كمی از تامین كنندگان دسته چندم و نبود نظارت كافی بر روش اجرای قراردادها، تامین پهنای باند اینترنت با صرف هزینه های بیهوده و اتلاف منابع كشور انجام می شود.
منبع: پارسی كاو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب