تربیت؛ فراتر از آموزش ساده در مدارس

دیدگاه معلمان تازه کار در رابطه با مفهوم تربیت

دیدگاه معلمان تازه کار در رابطه با مفهوم تربیت

به گزارش پارسی کاو، مفهوم تربیت و نقش آن در رشد و آموزش انسان ها از موضوعات مهمی است که همواره ذهن محققان را به خود مشغول کرده است. در پژوهشی تازه، سعی شده تا درک معلمان تازه کار از این مفهوم بررسی شود و ابعاد ناشناخته آن روشن شود.



به گزارش پارسی کاو به نقل از ایسنا، تحولات اجتماعی و پیشرفت های علمی، احتیاج به بازبینی در روش های تربیتی را بیشتر از پیش آشکار کرده اند. تربیت، فرایندی گسترده و پیچیده است که به رشد انسان در تمام ابعاد وجودی او کمک می نماید. امروزه، نقش تربیت در ساختن جوامع آگاه و پیشرفته انکارناپذیر است. به همین دلیل، خیلی از کشورها تلاش دارند تا نظام آموزشی خویش را با نگاههای تازه و کارآمدتر در این حوزه بهبود بخشند. معلمان بعنوان پایه های اصلی این نظام، بیشترین تاثیر را بر کیفیت آموزش و تربیت دارند و کیفیت عملکرد آنها مستقیماً بر رشد دانش آموزان و جامعه اثر می گذارد.

با این وجود، آن چه تربیت را به مساله ای چالش برانگیز تبدیل نموده است، تفاوت در برداشت ها و نگاههای متعدد نسبت به آن است. تربیت نه تنها مفهومی چندلایه و پرابهام است، بلکه گاهی با اصطلاحات دیگری همچون آموزش، پرورش یا حتی تأدیب اشتباه گرفته می شود. این در شرایطی است که تربیت حقیقی، هدفی والاتر دارد و به معنای تحول و شکوفایی انسان در تمام جنبه هاست. لزوم درک صحیح و عمیق از این مفهوم و شناخت روش های مؤثر تربیتی، همچون چالش های اصلی نظام های آموزشی به شمار می آید.

در همین راستا، مهدی سعیدی، پژوهشگر فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه شیراز، با انجام مطالعه ای دقیق، کوشیده است تا فهم معلمان تازه کار دوره ابتدایی از مفهوم تربیت را واکاوی کند. این پژوهش که در چارچوب یک مطالعه کیفی انجام شده، به بررسی دیدگاه ها و برداشت های نومعلمان پرداخته و تلاش دارد تا شکاف میان نظر و عمل در حوزه تربیت را تحلیل کند.

برای انجام این پژوهش، سعیدی از روشی معروف به پدیدارشناسی تفسیری بهره گرفته است. این شیوه به محققان کمک می نماید تا به درک عمیق تری از تجربیات و دیدگاه های افراد دست یابند.

در این مطالعه، داده ها از راه مصاحبه های نیمه ساختاریافته با ۱۵ معلم تازه کار جمع آوری شد. این معلمان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مدارس ابتدایی شهرستان فلارد استان چهارمحال و بختیاری تدریس می کردند. تحلیل داده ها با استفاده از روش های علمی مربوطه انجام شد که به کشف موضوعات کلیدی و عرضه نتایج روشنگرانه کمک کرد.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که معلمان تازه کار در فهم و برداشت خود از تربیت، با آشفتگی روبه رو هستند. شش انگاره اصلی در بین دیدگاه های آنان شناسایی شد: تربیت مؤمن پرور، تربیت آداب دان، تربیت شهروندمدار، تربیت آگاهانه، تربیت نوگرا و تربیت سرسپرده. این انگاره ها نمایانگر تنوع نگاه معلمان به مفهوم تربیت است. در نهایت، مقوله اصلی پژوهش با عنوان «آشفتگی درنظر ـ پریشانی در عمل» مشخص شد که نشان دهنده اختلاف میان دیدگاه ها و عملکرد واقعی معلمان است.

تحلیل یافته ها نشان داد که فقدان درک دقیق از مفهوم تربیت امکان دارد سبب شود که اهداف اصلی تربیتی فراموش شوند و رشد دانش آموزان در میانه راه متوقف شود. این پژوهش بر لزوم نگاه عمیق تر به تربیت و اجتناب از ساده اندیشی در این حوزه تاکید دارد؛ چونکه تربیت حقیقی باید با آزادی و آگاهی همراه باشد تا به رشد واقعی فرد کمک نماید.

یکی از مهم ترین نکات این پژوهش، تاکید بر نقش تربیت در ایجاد جامعه ای آگاه و پیشرفته است. یافته ها نشان می دهند که محدود کردن تربیت به الگوهای از پیش تعیین شده، می تواند به سرکوب خلاقیت و توانایی های بالقوه افراد منجر شود. به همین دلیل، محققان پیشنهاد می کنند که دوره های آموزشی معلمان بازبینی شود و بر درک عمیق تر آنها از تربیت تاکید شود.

این پژوهش در دوفصلنامه «پژوهش های برنامه درسی» وابسته به دانشگاه شیراز و انجمن مطالعات برنامه درسی انتشار یافته است. یافته های این مطالعه می توانند نقطه شروعی برای بازبینی در روش های تربیتی و ارتقاء کیفیت آموزش معلمان باشند.





منبع:

1403/11/02
10:36:21
5.0 / 5
18
تگهای خبر: آموزش , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
ParsiKav