یك مقام مسئول در معاونت علمی خبر داد؛

برنامه معاونت علمی برای توسعه حمل و نقل هوشمند

برنامه معاونت علمی برای توسعه حمل و نقل هوشمند

به گزارش پارسی کاو، دبیر ستاد توسعه و فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات با اشاره به اینکه ۱۰ شرکت دانش بنیان در حوزه خودرو های متصل فعالیت می نمایند، اظهار داشت: برای توسعه این فناوری نیازمند رفع موانع حکمرانی داده هستیم.



محمد کرباسی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد برنامه معاونت علمی برای توسعه حمل و نقل هوشمند و استفاده از خودرو های متصل اظهار داشت: به منظور توسعه حمل و نقل هوشمند و استفاده از خودرو های متصل درحال مطالعه سطوح و روش های فناورانه و بازار آن و همینطور درحال بررسی تجربیات موفق دنیا دراین زمینه هستیم تا مسیر درست را برای زیست بوم فناوری کشور فراهم نماییم. تا کشش بازار به وجود نیاید این فناوری قابل پیاده سازی نخواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به این که اساسا خودرو های متصل می تواند کاهش تلفات جاده ای، مدیریت مصرف و قاچاق سوخت را در بر داشته باشد، اضافه کرد: یکی از موانعی که در همه زمینه های هوشمندسازی با آن مواجه هستیم، واقعی نبودن قیمت حامل انرژی است. باید سیاست درستی برای این مسئله وجود داشته باشد تا وقتی که صرفه جویی ارزش نداشته باشد هوشمند سازی نمی تواند خیلی گسترش یابد.
کرباسی با اشاره به این که پهنای باندی که در اختیار خودرو های متصل قرار می گیرد مبتنی بر تکنولوژی ارتباطات است، اظهار داشت: از خودرو های متصل میتوان در ناوبری و موقعیت خودرو و نحوه حرکت، کامپیوتر خودرو و برای نگهداری خودرو استفاده نمود.
وی همینطور اضافه کرد: کاربرد ناوگان های عمومی زیاد است و اگر خودرو های متصل عمومیت پیدا کنند می تواند در صنایع بیمه و کنترل آلودگی هوا و مصرف سوخت هم مؤثر باشند. همینطور از فناوری خودرو متصل میتوان برای عرضه خدمات چند رسانه ای در خودرو ها مثل بحث های ارسال همگانی یا ارسال پخش ویدئو به صورت کلی و همینطور خدماتی که در چارچوب اینترنت است، استفاده نمود.
دبیر ستاد توسعه و فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات افزود: همینطور از خودرو های متصل میتوان در ارتباط خودرو با خودرو، خودرو با عابر و … استفاده گردد که در این فضا می توانیم به سمت خودرو های هوشمند حرکت نماییم و خودروی خودران هم داشته باشیم. در آینده اگر کنترل ترافیک خودرو به صورت هوشمند اتفاق بیافتد، می تواند خیلی در کاهش حجم ترافیک و استفاده بهینه از جاده ها و افزایش سرعت ترافیک از آن بهره برد.
کرباسی در ادامه در مورد تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان در زمینه توسعه حمل و نقل هوشمند و استفاده از خودرو های متصل خاطرنشان کرد: تابحال به صورت جدی در حوزه حمایت شرکتهای دانش بنیان فعال در خودرو های متصل ورود نکرده ایم و دلیل آن اینست که هنوز مطالعه این حوزه تکمیل نشده و مانع اصلی آن هم بازار است یعنی اگر از شرکتی که توسعه فناوری انجام می دهد حمایت نماییم و در واقع خریداری نداشته باشد فایده ای ندارد.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه چالش های سیاستگذاری و حاکمیتی دراین زمینه وجود دارد همچون بحث حکمرانی داده که همه اینها تا رفع نشود از هر شرکتی حمایت نماییم و آنها فناوری شأن را توسعه دهند، نمی تواند دوام بیاورند چونکه باید این توسعه فناوری به بازار متصل شود. ازاین رو هدف ما اینست که بتوانیم موانع سیاستگذاری را رصد و رفع نماییم که خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه یک ماده ای برای رفع این مشکل قرار داده شده است و همینطور خوشبختانه در اکوسیستم بازارهایی وجود دارند که اگر موانع آنرا رفع نماییم شاید از هر حمایتی بهتر است.
کرباسی با اشاره به این که شاید بیشتر از ۱۰ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه خودرو های متصل هستند اضافه کرد: خوشبختانه اپراتورهای همراه، شرکتهای فعال در حوزه هوشمند سازی و برخی شرکت کوچک هم در حوزه خودرو های متصل ورود کردند که باید از ظرفیت آنها استفاده نمائیم.
کرباسی در مورد همکاری با خارج از کشور در زمینه اینترنت اشیا اظهار داشت: به سبب این که ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات تازه تأسیس است هنوز درصدد شناسایی فرصت ها و ایجاد ارتباط با برخی پژوهشها و نهادهای دولتی در کشورهای دیگر هستیم که امیدوارم تلاشهای دیپلماتیک از سمت دولت سیزدهم هم اتفاق می افتد. اساسا در زمینه فناوری های اینترنت اشیا و اتصال پذیر که یکی از آنها خودرو های متصل است، با خارج از کشور تمایل همکاری وجود دارد.


منبع:

1402/08/21
09:09:08
5.0 / 5
296
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
ParsiKav