گفتگوی تفصیلی مهر با مدیرعامل مخابرات:

ناگفته هایی از مشكلات اینترنت ثابت

ناگفته هایی از مشكلات اینترنت ثابت

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تشریح دلیلهای عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور عامل خیلی از مشکلات صنعت مخابرات را وزارت ارتباطات و بطور دقیق تر رگولاتوری آن می داند.



خبرگزاری مهر، گروه دانش و فناوری-معصومه بخشی پور: موضوع عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور و ادعای وزیر ارتباطات در خصوص اینکه این توسعه نیافتگی به علت انحصاری است که شرکت مخابرات ایران در این عرصه ایجاد کرده، سبب شد تا با مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به گفتگو بنشینیم.
وی که چند ماهی است مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران را برعهده گرفته معتقد می باشد که مخابرات نه فقط در این بخش انحصاری ندارد بلکه به رشد و توسعه و تولید در بخش ارتباطات کشور کمک نیز کرده است.
مجید سلطانی عامل عدم توسعه و مشکلات این بخش را ساختار فعلی کمیسیون تنظیم مقررات می داند که مستقل نبوده و ریاست آن برعهده وزیر ارتباطات است و ۶ عضو آنرا نیز وزیر ارتباطات تعیین می کند!
مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر با مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به شرح زیر است.
*به عنوان سوال اول با عنایت به این که صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات یک صنعت پایه شمرده می شود، موضوع تولید و پشتیبانی از تولید در این بخش باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری چگونه پیگیری شده است؟ بطور واضح تر سوال این است که مخابرات در عرصه تولید و پشتیبانی از تولید چه دستاوردهایی داشته است و وضعیت تولید در این صنعت چگونه است؟
وضعیت صنعت ICT در کشور وضعیت خوبی نیست. مطابق با آخرین خبری که از دبیر سندیکای صنعت مخابرات اعلام شده، ۲۵ درصد ظرفیت تولید در این بخش فعال است و ۷۵ درصد همچنان خالی است. چونکه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیازمند چرخش نقدینگی است و اگر این مهم اتفاق نیافتد، کل صنعت با مشکل مواجه می شود. به بیان دیگر باید چرخ کارخانجاتی که بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم در این عرصه کار می کنند به حرکت در بیاید. برآورد ما این است که باید سالانه حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان به این صنعت تزریق شود. شرکت های فعال در این عرصه مثل اپراتورهای همراه به علت عدم تولید داخل در بخش تجهیزات پسیو، مجبورند از خارج خرید کنند و شرکت های دیگر هم سرمایه گذاری زیادی در این عرصه نکرده اند
این شرکت مخابرات ایران بوده که بخش عمده تولیدات کارخانجات مخابراتی را در سالهای قبل خریداری می کرده ولی الان وضع به شکلی است که مخابرات نمی تواند این سرمایه را بصورت سالانه تزریق کند.
*علت چیست؟
علت اصلی این است که پیش از خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران، تعرفه تلفن ثابت در بخش حق اشتراک و در بخش کارکرد، رشد چندانی نداشته است و مضاف بر اینکه در سال ۸۸ پس از خصوصی سازی مخابرات نیز، این تعرفه همچنان ثابت مانده و چه بسا تعدادی از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم موجب کاهش این درآمد شده است. برای مثال در سال ۹۲ مصوبه دولت در باره اجرای طرح هم کدی و اصرار وزارت ارتباطات به اجرای آن در کل این سال ها ۸ هزار میلیارد تومان به مخابرات زیان رساند. عدم افزایش تعرفه و موضوع زیانی که از این مصوبه به ما رسید، همه دست به دست هم داد و مخابرات نتوانست سرمایه گذاری لازم را در سالهای قبل در بخش گسترش زیرساخت ها انجام دهد. به بیان دیگر زمانی که جلوی درآمد گرفته می شود، زنجیره تزریق درآمد به صنعت، ایجاد اشتغال، استفاده از محصولات در شبکه مخابرات و در نهایت ارائه خدمات باکیفیت به مردم قطع می شود.
*به طور کل مخابرات چه سهمی از پشتیبانی از تولید دارد و چند درصد از تجهیزات شبکه مخابرات، داخلی است؟
با توجه به اینکه شرکت مخابرات ایران در بخش های تلفن ثابت و سیار، سهم اصلی را دارد یعنی ۵۰ درصد بخش سیار و ۹۹ درصد بخش ثابت در اختیار این شرکت است، حدود ۷۵ درصد سهم تولید داخلی را در این صنعت از آن خود کرده است. شرکت مخابرات ایران مانند یک لوکوموتیو است که باید واگن های بسیاری را دنبال خود بکشد و اگر برای این لوکوموتیو مشکلی پیش بیاید، همه واگن ها سرعتشان کم می شود و یا می ایستند. ما معتقدیم که برای گسترش زیرساخت ها، برای توسعه رقابت با کشورهای دیگر از نظر میزان استفاده از فناوری اطلاعات و نیز بالا بردن ضریب نفوذ ICT در اقصی نقاط کشور نیاز به سرمایه گذاری دارد.
مطالعات ما نشان میدهد که اگر بخواهیم زیرساخت ها را بازسازی و نوسازی کرده و توسعه دهیم در ۵ سال آینده حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان باید به این صنعت تزریق نماییم. قسمتی از این سرمایه گذاری باید بوسیله درآمد شرکت مخابرات و مابقی از دارایی های آن محقق شود تا شاهد اتفاقات خوبی در بخش صنعت و خدماتICT در کشور باشیم.
*جدای از بحث سرمایه گذاری و مشکلات و مباحث مالی، آیا توان تخصصی فنی برای تولید در عرصه ICT وجود دارد یا خیر؟
بله؛ اکنون کارخانجات مختلفی در لایه های سوئیچ، انتقال، شبکه و دسترسی، تجهیزات تولید می کنند و ما از این تولیدات استفاده می نماییم. خیلی از شرکت های دانش بنیان در کشور با بهره گیری از انتقال دانش فنی و مهندسی معکوس، موفق به تولید تجهیزات مخابراتی شده اند. ممکنست در قسمتی از تجهیزات که دارای سطح بالاتری هستند و قدرت سرمایه گذاری برای تولید آنها وجود نداشته باشد، وابستگی وجود داشته باشد اما در عمده تجهیزات ما خودکفا هستیم و تقریباً حدود ۷۵ درصد تجهیزات ما در شبکه، بومی است و برای برآورده شدن مابقی نیازها نیز به سرمایه گذاری بالایی احتیاج داریم.
*پس هم اکنون مشکل اصلی عدم توسعه از طرف شرکت مخابرات ایران، مربوط به نبود سرمایه گذاری است؟
مشکل سرمایه و کمبود نقدینگی جدی است اما ما منتظر افزایش درآمد در سال ۱۴۰۰ نمی مانیم و بطور قطع سرمایه گذاری خواهیم کرد و باری که مخابرات باید به دوش بکشد را پیش بینی کرده ایم. دراین زمینه در حال آماده سازی مقدمات هستیم. اما بطور کل باید اظهار داشت که مشکل اصلی شرکت مخابرات، کاهش شدید درآمدها در بخش ارتباطات ثابت است. با وجود تورم موجود در کشور هیچ افزایش درآمدی نداشتیم. برای مثال هزینه تمام شده ایجاد یک خط تلفن در سال ۸۸ حدود ۱۴۰ هزار تومان بود اما در سال ۹۸ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در سال ۹۹ به ۳ میلیون تومان رسیده است. در همین حال متوسط هزینه نگهداری خط تلفن در یک سال ۴۳ درصد رشد داشته است. برای خرید یک متر فیبرنوری ۲۴ کر، ما در سال ۸۸ مبلغ ۱، ۶۰۰ تومان پرداخت می کردیم و اکنون باید آنرا ۲۵ هزار تومان بخریم. یک دستگاه روتر با ظرفیت متوسط که در سال ۸۸ به قیمت ۷۰ میلیون تومان بود در سال ۹۹ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. با این وجود درآمد مکالمات سالانه مخابرات از تلفن ثابت منفی ۲ درصد رشد داشته و از ۱، ۴۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱، ۴۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است. اما مخابرات با دارایی ها و توانمندی هایی که داشته توانسته در این چند سال روی پا بایستد در صورتیکه در هیچ کشوری با این وضعیت اپراتور دوام نمی آورد.
*وضعیت توسعه شبکه اینترنت ثابت چگونه است؟ وزارت ارتباطات مدعی است که مخابرات عامل عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور است. آیا شما می پذیرید که مخابرات مقصر این عدم توسعه هستید؟
ما این ادعا را نمی پذیریم.
الان بیشترین پورت پرسرعت اینترنت ثابت را در کشور شرکت مخابرات دارد. همین طور پیشرفته ترین و پرسرعت ترین خدمات اینترنت پرسرعت را مخابرات ارائه می دهد مثل VDSL و FTTH و… از طرفی دیگر سختگیرانه ترین قوانین ضدانحصار در دنیا را هم سازمان تنظیم مقررات برای مخابرات تصویب کرده و ما همه را اجرا کرده ایم. این آدرس اشتباه است که مخابرات مانع توسعه اینترنت ثابت است. الان و با این شرایط هرچه اینترنت ثابت بیشتر توسعه پیدا کند، چه توسط خود مخابرات، چه توسط fcpها -که روی شبکه مخابرات خواهد بود- به نفع ماست و درآمد ما بیشتر خواهد شد.
مانع اصلی عدم توسعه اینترنت ثابت، عدم توجیه پذیری سرمایه گذاری در این صنعت است.
علت اصلی عدم توسعه در زیرساخت ها، مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. مسئول توسعه اینترنت در کشور فقط شرکت مخابرات نیست. وضعیت سایر اپراتورهای چگونه است؟ باید دید که آنها در چند سال اخیر به چه وضعیتی گرفتار شده اند. توسعه در زیرساخت ها نیاز به نقدینگی دارد و با حرف و سخنرانی مشکلی حل نمی گردد. مخابرات از زمان خصوصی سازی ۶۰ هزار میلیارد تومان بابت مالیات، بیمه و سهم سازمان تنظیم مقررات و سهام ۲۰ درصدی دولت و سهام عدالت پول به دولت پرداخت کرده است. نزدیک ۵۰ درصد سهام مدیریتی مخابرات نیز در اختیار دولت می باشد.
اگر این درآمد را با سال های قبل از خصوصی سازی مقایسه کنید، متوجه رشد و درآمد سرشار این شرکت برای دولت می شوید. اما از این رشد، چیزی برای مخابرات باقی نمانده است. طبق روال استاندارد دنیا هر اپراتوری به جهت اینکه بتواند خودش را توسعه دهد، باید ۱۶ درصد درآمدش را سرمایه گذاری کند و زمانی که این طور جلوی رشد درآمد اپراتور گرفته شود و دریافتی از اپراتور افزایش یابد، دیگر چیزی نمی ماند که بتواند سرمایه گزاری نموده و زیرساخت را توسعه دهد. اما با این همه مسائل و مشکلات، ما اکنون شبکه به روز و خوب و پایداری در کشور داریم. وسعت کشور ما با سایر کشورها قابل قیاس نیست اما سرمایه گذاری که آنها در بخش ICT برای توسعه خدمات می کنند ۴ برابر ما است. اگر درآمد این بخش منطقی بود و اگر کمیسیون تنظیم مقررات کانال های درآمدی مخابرات را نمی بست و حداقل در ۱۸ سال اخیر سالی یک درصد به آن اضافه می کرد الان پیشرفته ترین مخابرات و اینترنت را در منطقه داشتیم.
*البته در زمینه کیفیت این خدمات در بسیاری از مواقع با مشکل روبرو می باشیم.
بله قبول دارم. چونکه برای مثال در تهران سوئیچی کار می کند که برای ۳۰ سال پیش است. سوال اینجاست که چرا این سوئیچ تا حالا تعویض نشده است. ما مقصر این عدم توسعه یافتگی را، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می دانیم. رگولاتوری کارش این نیست که فقط به اپراتورها فشار بیاورد بلکه باید طوری عمل کند که این صنعت به حرکت دربیاید و شبکه بازسازی و همه چیز تنظیم شود. نباید فقط درآمد دولت تنظیم شود. وظیفه رگولاتوری تنظیم بازار سرمایه گذاری و درآمد است. رگولاتوری باید بی طرف باشد و منافع همه ذینعان را مد نظر قرار دهد. متاسفانه این نهاد در ایران در هیچ دوره ای بی طرف نبوده است.
*پس تا زمانی که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به شما اجازه ندهد که تعرفه ها را افزایش دهید امکان ارتقا و توسعه و حتی افزایش کیفیت خدمات مخابرات وجود ندارد؟
ما این حرف را نمی زنیم. ما برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی توسعه داریم. حتی بدون افزایش تعرفه رقمی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه تلفن ثابت و دیتا در نظر گرفته ایم. اما این شبکه پیچیده است و باید همه لایه های آن همزمان با هم رشد کنند و به روز رسانی شوند تا بتوان آنرا مدیریت کرد. بطور قطع این مبلغ برای توسعه شبکه کافی نیست و در صورتیکه موضوع تعرفه حل شود ما می توانیم سرمایه گذاری را به ۷ هزار میلیارد تومان برسانیم. چون قسمتی از زیان های ما جبران می شود و ما می توانیم آنرا در توسعه شبکه به کار بگیریم.
*سال گذشته قرار بود مخابرات ۵ میلیون پورت VDSL در کشور نصب کند چرا این وعده اجرا نشد؟
این تکلیفی بود که وزارت ارتباطات در ۱۱ استان برعهده ما گذاشت. اینکه چرا انجام نشده به این علت است که تیم قبلی مدیریتی مخابرات نیز که منتسب دولت بودند هم همین مشکل را داشته است و نمی توانستند سرمایه گذاری کنند. وقتی بدهی ها روی هم انباشته می شود، قدرت تحرک از شرکت مخابرات گرفته می شود.
البته ما اکنون مذاکراتی داشته ایم که این طرح را در همه استانها اجرائی خواهیم کرد.
*هم حالا وضعیت بدهی مخابرات به دولت چقدر است؟
مخابرات به دولت، سازمان خصوصی سازی، بیمه، مالیات، بازنشستگان و کارکنانش، پیمانکاران و کارخانجات بدهکار است. منتها شرکت بزرگی است و این مساله قابل حل است. ما طی ۴ ماه اخیر بخش زیادی از این بدهی ها را پرداخت کردیم و تلاش می نماییم مابقی بدهی ها نیز پرداخت گردد. در همین حال برای توسعه هم منابع لازم را در نظر گرفته ایم.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برمبنای پروانه ای که به اپراتورها می دهد سهمی از درآمدشان را می گیرد. ما در بخش سیار ۲۸ درصد بعلاوه ۳ درصد از درآمدمان را باید به دولت بدهیم. از این ۳۱ درصد، برمبنای مصوبه وزارت ارتباطات، ۷ درصد به ارتباطات روستایی تعلق می گیرد ولی ۲۴ درصد بصورت مستقیم به خزانه می رود. علاوه بر این بدهی، یک بخش از بدهی مربوط به حقوق سهامداران است که طی سالهای قبل به علت مشکلات شرکت، پرداخت نشده است. قسمتی از بدهی مربوط به بدهی به سهام عدالت است. مالیات و بیمه را نیز نتوانستیم پرداخت نماییم و علت آن به علت به هم خوردن میزان درآمد نسبت به هزینه ها است. وقتی هزینه های ارزی ۳۰ برابر می شود و هزینه های ریالی در ۱۲ سال ۲۰ برابر می شود و درآمد ثابت می ماند، این مسائل ایجاد می شود.
*ماجرای بسته شدن حساب های مخابرات توسط دولت چه بود؟
به هر حال طلبکار به دنبال به دست آوردن طلبش است. سازمان های مختلف وقتی طلب دارند از لحاظ حقوقی شکایت می کنند و حساب را می بندند و برداشت می کنند. اینها مباحث حقوقی است و نمی گردد گفت چرا این کار را کرده اند. اما در حقیقت آنکه سبب شده این بدهی ها به وجود بیاید، خودش اقدام حقوقی می کند که حساب ها بسته شود.

*گویا در بودجه امسال مبلغی به مخابرات برای توسعه اینترنت تعلق می گیرد؟
بله؛ البته این هم یک شرط دارد که احتمال تحقق آن بعید به نظر می آید. چونکه طبق مصوبه مجلس این مبلغ از افزایش ۱۰ درصدی حق السهم اپراتورهایی خواهد بود که قراردادشان در سال ۱۴۰۰ تمام می شود و باید آنرا تمدید کنند. از آن ۱۰ درصد درآمدی که محقق می شود بین نهادهای مختلفی تقسیم شده و بخشی هم به مخابرات می رسد. اما آن درآمد محقق نمی گردد و هیچکدام از اپراتورها در سال ۱۴۰۰ قراردادشان تمام نمی گردد که بخواهند آنرا تمدید کنند.
*با توجه به ادعای وزارت ارتباطات در خصوص اینکه مخابرات در این بخش انحصار دارد، مقرر است پروانه ای برای خدمات درون شهری فیبرنوری به شهرداری داده شود، نظرتان در این زمینه چیست؟
این طور که پیش می رود همه در کار هم دخالت می کنند. هر کسی در شهر کانال و مجوز حفاری دارد ضرورتی ندارد در حوزه ای که تخصص اش نیست دخالت کند. اگر شهرداری ها می توانند ورود کند چرا شرکت آب و فاضلاب یا شرکت گاز و شرکت برق ورود نکنند؟ این کار سازمان تنظیم مقررات بجای تنظیم بازار به هم زدن بازار است و رسمیت بخشی به قانون جنگل در شهر!
اقدام سازمان تنظیم مقررات در دادن مجوز به شهرداری ها برای خدمات درون شهری فیبر نوری بجای تنظیم بازار به هم زدن بازار است و رسمیت بخشی به قانون جنگل در شهر! یکی از موانع کار اپراتورها در کشیدن فیبر و توسعه شبکه همین است که چه در تهران و چه در سایر کشور شهرداری ها بابت واگذاری مجوز حفاری اعدادی بالایی را مطالبه می کنند.
از سوی دیگر قبل از این نیز بارها در کمیسیون تنظیم مقررات مساله ارائه خدمات مازاد دستگاهها به اپراتورها مطرح شده و حتی در مصوبه ۲۷۱، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مجوزی صادر کرد که دستگاهها امکانات مازادشان را بتوانند به اپراتورهای FCP در قالب توسعه شبکه عرضه کنند. اگر شهرداری هم هم اکنون امکانات مازاد و یا فیبری موجود دارد که بیش از نیازش کشیده شده است، می تواند آنرا در قالب مصوبه ۲۷۱ در اختیار اپراتورها قرار دهد.
پروانه جدیدی که مقرر است به شهرداری تهران ارائه شود، در حقیقت نفی خدمات و از میان رفتن دارایی شرکت های FCP وSERVCO است. این در شرایطی است که سازمان تنظیم مقررات بنا بوده که حافظ منافع شرکت های ارتباطی باشد و اکنون با واگذاری پروانه به شهرداری تهران، دارایی و سرمایه گذاری مالکان اپراتورهای خصوصی را از بین می برد.
در مورد انحصار نیز باید بگویم مخابرات هیچ انحصاری ندارد و ۱۷ شرکت FCP اکنون از بستر مخابرات استفاده می نمایند و درآمد خوبی دارند و حتی مسائل و مشکلات ما را هم ندارند. آنها از اول خصوصی بودند و بصورت خصوصی اداره می گردند اما ما یک شرکت دولتی بودیم که تعهدات شرکت دولتی را به بخش خصوصی اضافه کردیم. بنا بر این است که مخابرات بعنوان یک شرکت حاکمیتی و برمبنای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نمی تواند بگوید که در فلان روستا فیبر نمی کشد و به صرفه نیست. اما شرکت های FCP تنها در مناطقی که دارای صرفه اقتصادی باشد خدمات ارائه می دهند و درآمد خوبی دارند. مخابرات هیچ انحصاری به وجود نیاورده است. در دو ماه اخیر نیز قراردادهای بیت استریم ۵۰ درصد شرکت های FCP را امضا کرده ایم تا از بستر مخابرات استفاده کنند. دستورالعمل آنرا هم ابلاغ کرده ایم. اکنون قرارداد حدود ۷ شرکت برای اجرا امضا شده است. ما جلسات هماهنگی با این شرکتها را برای هم افزایی ارائه خدمات به مردم بصورت دوهفته یکبار برگزار می نماییم و به دنبال انحصارگری نیستیم. هم اکنون ۵۰ درصد مشترکان اینترنت آن هم در مناطق با درآمد بالا در اختیار شرکت های بخش خصوصی است. ما انحصاری نمی بینیم. نکته جالب این است که مخابرات با تعرفه سالهای ۸۴ و ۹۳ به این شرکتها امکانات می دهد.
*در حال حاضر پیشنهاد شما برای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات چیست؟ چه رقمی برای افزایش تعرفه ها مدنظر شما است؟
کار ریشه ای این است که درباب ساختار، اعضا و مدیریت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تجدید نظر صورت گیرد در غیر این صورت مشکل حل نخواهد شد. برمبنای مطالعاتی که صورت گرفته در میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، وضعیت ترکیب کمیسیون رگولاتوری هیچکدام از این کشورها مانند کشور ما در اختیار یک وزارتخانه نیست. رگولاتور در همه دنیا مستقل است و با آزادی و استقلال تصمیم می گیرد.
ما نمی خواهیم سبد هزینه خانوار بالا برود. بنا بر این پیشنهاد تغییر تعرفه در ۱۵ مورد که به مردم ربطی ندارد و به شرکت های تجاری (B۲B) مربوط می شود را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات منعکس کرده ایم.
در مورد خطوط ثابت در منازل نیز باتوجه به وجود ۲۵ میلیون خط فعال در کشور و هزینه ای که این خطوط در نگهداری و تامین برق و دایری شبکه استانی دارند، پیشنهادمان را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شورای رقابت ارائه کرده ایم.
برآورد ما نشان میدهد که تا آخر سال ۹۹ هر خط تلفن ماهانه ۲۱ هزار تومان هزینه داشته اما میانگین درآمد ما از هر خط در ماه برمبنای تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ۶ هزار تومان است و ما در این بخش متحمل زیان هنگفت هستیم. بر این اساس پیشنهاد خودرا به شورای رقابت ارایه داده ایم و این شورا نیز از این مساله پشتیبانی کرد و اعتقاد داشت که باید این مشکل حل شود.
پیشنهاد ما این است که هزینه نگهداری را بعنوان هزینه خط از مشترک دریافت نماییم و تا آن سقف اگر مشترک از ارتباطات ثابت استانی و چه برون استانی استفاده کرد، هزینه مکالماتش رایگان باشد. اگر این پیشنهاد مورد تایید واقع شود همه مسائل صنعت مخابرات و مردم و توسعه این بخش حل می شود.
به هر حال در مورد تغییر تعرفه اینترنت، مصوبه مجلس افزایش را در سال ۱۴۰۰ ممنوع کرده است. اما در مورد تغییر تعرفه خطوط تلفن ثابت بستگی دارد که پیگیری ما از کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت به نتیجه برسد.
*در مورد خطوط تلفن ثابت، مشکلی که بسیاری از کاربران دارند این است که شما بدون اطلاع آنها، خطوط کم کارکرد را جمع آوری می کنید.
اینها قانون دارد. طبق قانون اگر تلفنی دو دوره پرداخت نداشته باشد، به وی اخطار داده می شود. در مورد خطوطی که کارکرد ندارند هم طبق قانون پس از یک سال جمع آوری می شوند. دراین زمینه به آنها اخطار طبق دستورالعمل ارسال می شود. البته با شیوع ویروس کرونا و تاکید بر استفاده از خدمات الکترونیک، اخطار کتبی و اخطار پیامکی بصورت همزمان ارسال می شود و بعد از یک سال مبادرت به تخلیه می نماییم. شماره ای که در اختیار مشترک است جزو منابع ملی است و نباید هرز برود. عده ای در صف تلفن ثابت هستند و زمانی که مشترکی یکسال از این خط استفاده نمی کند، آنرا تخلیه می نماییم و با در اختیار قرار دادن آن به فرد دیگر، از این منابع استفاده بهینه خواهیم داشت.
این موضوعات در تفاهمنامه اولیه به استحضار مشترک می رسد.
*در حوزه اینترنت ثابت نیز موضوع کیفیت مطرح است و به علت عدم به روز رسانی تجهیزات قدیمی و کابل های مسی، امکان ارائه خدمات روی خیلی از خطوط فراهم نیست. در مورد به روز رسانی این تجهیزات چه برنامه ای دارید؟
ضعیف بودن خطوط مشکل فعلی شبکه است و این کیفیت اینترنت را می کاهد. ما برای سال ۱۴۰۰ سیاست هایی در استانها ترسیم کردیم و رفع مشکلات اینچنینی در اولویت است و تجهیزات در حال واگذاری است. برای جلب رضایت کاربران، بازسازی شبکه دسترسی نیز برای منازل در دستور کار است. اعتباری در اختیار استانها گذاشته شده که کافوهای استان بازسازی شود. پیش بینی می نماییم که در سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوبی دراین زمینه بیافتد.

*پس مشکل کیفیت اینترنت و قدیمی بودن کابل های مسی نیز به عدم سرمایه گذاری مربوط می شود و با بودجه فعلی الان نمی توانید آنرا توسعه دهید؟
بله؛ بهبود شبکه مخابرات هزینه زیاد می خواهد. ما طرح نصب کافو و فیبرنوری را برای همه شهرها آماده کرده ایم و در بعضی شهرها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هم پیشروی داشته ایم. به هر حال وضعیت مخابرات در حال تحول است اما سرمایه گذاری مداوم نیاز دارد.
کشورهای دیگر برای تغییرات در شبکه و حرکت به سمت نسل های جدید، از کمک های دولت استفاده می نمایند. چونکه اعداد و ارقام سنگینی نیاز است اما در کشور ما این اتفاق نمی افتد. بلکه اپراتور بخش زیادی از درآمدش را به دولت می دهد و در تعرفه گذاری هم آزاد نیست. به جهت اینکه خطوط VDSL را توسعه دهیم به سرمایه گذاری نیاز داریم. برای سال ۱۴۰۰ همانطور که گفته شد، ۴، ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه کنار گذاشته ایم که حدود ۲.۵ میلیون پورت VDSL در کشور راه اندازی نماییم.
برای اینکه خطوط VDSL را توسعه دهیم به سرمایه گذاری نیاز داریم. برای سال ۱۴۰۰ همانطور که گفته شد، ۴، ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه کنار گذاشته ایم که حدود ۲.۵ میلیون پورت VDSL در کشور راه اندازی نماییم اکنون تعداد پورت های فعال اینترنت ما در کشور حدود ۵ میلیون است و واگذاری ۲.۵ میلیون پورت جدید، می تواند به توسعه این بخش کمک نماید. در ضمن اگر دولت کمک نماید تا تعرفه ها اصلاح گردد، می توان این سرمایه گذاری را دو برابر کرد.
*پس در نگاه کلی شما دولت را در عدم توسعه اینترنت ثابت و عدم به روز رسانی تجهیزات مقصر می دانید؟
بله دولت نقش مهمی داشته است و بصورت جزئی تر منظورمان کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. در حوزه قانونگذاری هم خلا وجود دارد و قوانین این بخش نیازمند بازبینی است. فرهنگ خصوصی سازی مطابق با سیاست های اصل ۴۴ خیلی در کشور جا نیافتاده است و ما در این عرصه گرفتار افراط و تفریط هستیم.
اعمال محدودیت بیش از حدی که در لایه های مختلف برای مخابرات به دلیلهای شخصی، سیاسی و بدسلیقگی صورت می گیرد سبب شده مردم نتوانند از خدمات باکیفیت آنطور که مورد انتظار است، بهره ببرند. نگاه حاکمیت در توسعه این بخش باید تغییر کند. مخابرات می توانست در جایگاه بهتری باشد اما اکنون نیست. مخابرات با قدمت ۶۰ ساله باید می توانست با شرکت های مطرح دنیا رقابت کند و در بومی سازی فناوری های مورد نیاز نقش داشته باشد نه اینکه افتخارمان این باشد که محصولات خارجی را در شبکه تزریق نماییم. همه دولت ها از صنعت ICT کشورشان حمایت می کنند و واقعاً حیف است با وجود شرکت های دانش بنیان و پتانسیل تولید و جوانان با استعداد و نخبه، همچنان در ابتدایی ترین مسائل ضعیف باشیم و نتوانیم از این پتانسیل ها استفاده نمائیم.
*وضعیت پاسخگویی مخابرات به مشترکان نیز با انتقادات بسیاری هم راه است و مراکز تماس مخابرات پاسخگوی کاربران نیستند، دلیل این مشکلات چیست؟
ما در تهران این مشکلات را بیشتر از استان های دیگر داریم. بحث کرونا که پیش آمد مشترکان ما اضافه شدند و به این علت پیش بینی نیروی انسانی و سیستم های مدنظر به جهت اینکه کار روی روال بیافتد، زمان بر بود. اما اکنون میانگین پاسخگویی مراکز تماس ما غیر از تهران در سایر استانها در حد استاندارد (حدود ۲۰ تا ۲۵ ثانیه) است و رضایت مشترکان را تامین می کند. این آمار بصورت ماهانه مانیتور می شود. اما در تهران مشکل جدی تر است. با این وجود ما در دو ماه اخیر سعی کردیم که میانگین زمان انتظار برای پاسخگویی را که بیش از ۲ دقیقه بوده، کاهش دهیم. دراین زمینه ۵۰ درصد نسبت به دو ماه قبل بهبود داشته ایم اما هنوز هم به حد استاندارد نرسیده ایم و پیش بینی مان این است که تا اختتام فصل بهار، صف انتظار مرکز تماس مخابرات تهران به حد استاندارد برسد.
*در مورد اختلال به وجود آمده در شبکه اجتماعی کلاب هاوس نظرتان چیست؟ اینکه دسترسی به این شبکه در اینترنت ثابت هم اختلال دارد و آیا ادعای وزارت ارتباطات را در خصوص اینکه مخابرات روی این شبکه اختلال به وجود آورده است، می پذیرید؟
این بحث فنی است و ما تیمی را مامور کرده ایم که موضوع را بررسی نمایند و مشخص شود که چه اتفاقاتی افتاده است. تا حالا گزارش کتبی دراین زمینه نگرفته ایم و منتظر هستیم که نتیجه بررسی را به ما اعلام کنند. به هر حال مشکلات فنی در شبکه ها پیش می آید. دراین زمینه البته یک پاسخی به وزارت ارتباطات داده ایم و پاسخ تکمیلی خودرا نیز به زودی اعلام می نماییم. اما ما بعنوان یک شرکت خدماتی خصوصی اصلاً منطقی نیست که چنین کاری بکنیم، هر چقدر مصرف بیشتر باشد به نفع ماست. محدود کردن و بستن در کشور سازوکار مشخص دارد که همه می شناسند، اپراتور دراین زمینه ها اختیاری از خود ندارد و تابع قوانین بالا دستی است.
بسته شدن یا بی نظمی دراین زمینه ها را باید از کسانی پرسید که سابقه طولانی در بستن و آهسته کردن نرم افزارهای مشابه دارند و خودشان هم بعداً رسماً اعلام نمودند.
جدای از همه این بحث ها اگر همین همت و سرعت عمل و حساسیت نسبت به معیشت مردم هم وجود داشت خیلی خوب بود! مثل همین وضعیت مرغ و برخی مسائل مشابه.

1400/02/18
22:58:53
5.0 / 5
1114
تگهای خبر: ارتباطات , استاندارد , اینترنت , تجهیزات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
ParsiKav